SAKSØKES: BMW saksøkes for ikke å være tydelig nok med utfasingen av fossilbiler til fordel for blant annet BMW iX3.

Mener de ikke tar ansvar:

Miljøvernorganisasjon anmelder BMW og Mercedes

De to tyske bilgigantene har ikke satt noen endelig dato for når de skal slutte å lage biler med forbrenningsmotorer. Det provoserer miljøvernerne.

De fleste bilprodusentene har delt planene de har for å fase ut produksjonen av biler med forbrenningsmotorer og redusere utslippene. Men BMW og Daimler – som eier Mercedes – har foreløpig ikke gått ut med noe endelig tidspunkt.

Tyske Handelsblatt skriver at miljøorgansisasjonen Deutsche Umwelthilfe nå har anmeldt de to bilprodusentene, samt olje- og gasselskapet Wintershall Dea, for ikke å følge opp Paris-avtalen og ta de rette beslutningene.

Stanse all utvinning

Miljøorganisasjonen krever at alle bilprodusentene forplikter seg til å avvikle all produksjon av biler med forbrenningsmotor innen 2030, og at Wintershall Dea skal stanse alle utvinning av nye felt for olje og naturgass innen 2026.

FOR SAKTE: En helelektrisk Mercedes EQS 580 glir gjennom landskapet, men utviklingen mot et bedre klima går for sakte, mener en tysk miljøvernorganisasjon.

De tre aktørene ble forelagt et ultimatum fra miljøorganisasjonen 3. september i form av et brev der disse kravene var skrevet ned. Hvis de ikke signerte, ville de bli saksøkt.

Og nå har altså det siste skjedd, ifølge Handelsblatt.

Skifte av teknologi

Ola Källenius, den svenske sjefen i Mercedes, har i ulike sammenhenger uttrykt at debatten går i feil retning når bilprodusentene avkreves sluttdatoer som dette.

Produksjonen av biler med forbrenningsmotor utgjør fortsatt svært mye av konsernets fortjeneste, som igjen brukes til å investere i skifte av teknologi. Men det er balanse mellom investeringer og utgifter som ikke uten videre kan plottes inn i kalenderen.

Mercedes har i en kommentar til søksmålet sagt at konsernet skal innfri kravene i Parisavtalen, og at de satser mer enn 400 milliarder kroner på å utvikle elbiler fram mot 2030.

BMW svarer at det må være det tyske parlamentet som på demokratisk vis skal bestemme hvordan klimamålene skal nås.