TIDSRIKTIG: Spesifikasjonene på den store SUV-en Tang EV fra BYD minner om Audi e-tron, men til en lavere pris. Den store skjermen kan dreies - loddrett/ vannrett.
Foto: BYD
Stor-SUV-en BYD Tang nærmer seg:
Nå vet vi mer om Audi e-tron-konkurrenten
Den kinesiske elektriske SUV-en BYD Tang leveres til kunder tidlig i 2021.
Etter lanseringen av det kinesiske bilmerket BYD i Norge i juni forteller importøren om enorm interesse etter BYD Tang 4x4 – den store SUV-en vi omtalte da den ble vist frem på norsk jord.
Siden i sommer har ventetiden vært lang både for kunder, for forhandlere og for importøren, BYD Norge.
Oppdatert 2021-modell
Det har ifølge sistnevnte vært mye spekulasjoner rundt spesifikasjoner, utstyr, rekkevidde - og mange ulike meninger.
Nå er det imidlertid kommet nye bilder av den oppdaterte 2021-modellen og siste versjon av oversikten over tekniske spesifikasjoner og utstyr.
Den er en del oppgradert i forhold til hva vi fikk opplyst forrige gang, men prisen ligger fast.
Bilder – bla med pilene øverst eller piltaster:
Nytt interiør i brunt skinn med vaffelsøm, og større hovedskjerm er noen av oppgraderingene. Hovedskjermen har den egenskapen at den kan dreies fra vannrett til loddrett eller omvendt, etter som det passer best.
Den nye lamellbatteri-teknologien (såkalt blade-batteri) ble bekreftet tidligere i høst, men nå er de endelige spesifikasjonene klare. Det oppgis en batterikapasitet på 86,4 kWt.
Rekkevidde på det jevne
Batteripakken skal kunne lades med en effekt på inntil 110 kW på CCS hurtiglader, som Mercedes EQC, men mindre enn 150 kW for Audi e-tron 55.
Rekkevidden er per nå oppgitt til 505 km, men dette er etter den i overkant optimistiske NEDC-målingen.
WLTP-målingen må vente til testen for typegodkjenning for Europa foreligger. Det vil ifølge BYD Norge bli informert om disse så fort bilen er testet. Ut fra NEDC-tallet vil vi tippe det blir noe i overkant av 40 mil.
Spesifikasjonene som er offentliggjort bringer tankene til Audi e-tron. Tang EV er nesten like lang (487 centimeter mot 490) og den ruver omtrent like godt også i bredden og høyden.
Rimelig sprek
Ytelsene står ikke tilbake for tyskeren, med maksimal effekt på 509 hk og et dreiemoment på solide 660 Nm.
Det muliggjør en sprint på 4,6 sekunder fra 0 til 100, som er bra for en høy SUV med en egenvekt på 2,3 tonn.
Bilen er godkjent for en hengervekt på 1410 kg og med firehjulsdrift og en bakkeklaring på 19 centimeter burde den klare å forsere de mest krevende hytteveier.
For bedre å få stoppet sværingen, er den utstyrt med bremser fra Brembo. Det er en del av Executive-pakken som er inkludert i prisen.
Premium-utstyr inkludert
BYD Tang EV koster 599.000 kroner og i den utstyrspakken er blant annet skinninteriør, elektrisk justerbare og ventilerte seter, oppvarmet ratt, trådløs mobillading, stemningsbelysning, 360-graders kamera, panorama-soltak og 22-tommers lettmetallfelger.
Den har også det man kan forvente av assistanse/sikkerhetssystemer som adaptiv cruise control, blindsonevarsling, filskiftevarsling, kollisjonsvarsling, parkeringssensorer foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk nødbrems.
Og for dem som frykter rust: Importøren opplyser at bilen leveres med Tectyl understellsbehandling.
De første kjøperne av BYD Tang EV skal etter planen få bilene sine fra sommeren av.