Det er bare en drøy uke siden den norske Nio-sjefen Marius Hayler sto på et arrangement og veddet en god flaske vin på at Nio ES8 ville gjøre det ypperlig i krasjtesten på europeisk jord.
Ingen motorjournalister var dumme nok – alternativt rike nok – til å vedde i mot. Nå kan uansett Nio-sjefen nyte et glass mens han skuer ut over restene av en ramponert Nio.
Også ladehybriden Lynk & Co 01, som deler det meste med sikkerhetsfokuserte Volvo XC40, overbeviser i krasjtesten. Nio primært med sine aktive førestøttesystemer, Lynk med sin passive sikkerhet for voksne.
Begge modellene tilhører den nye generasjonen kinesiske biler. Så da er det bare å glemme skrekkbildene fra krasjtestene av første generasjon kinesiske biler som ble vurdert som interessante for europeerne.
Euro NCAP har testet fem nye biler. I tillegg til de to nevnte, Audi Q4 e-tron, Toyota Mirai og Subaru Outback. Også Ford Kuga som ladehybrid har gått gjennom instituttets tøffe analyser, men da basert på modellen med forbrenningsmotor som ble testet i 2019.
Annonse
Fem stjerner
To helelektriske, to ladehybrider, en hydrogenbil og en klassisk fossilbil. Og alle fikk maks pott, altså fem stjerner hver.
Nio fikk følgende poeng for henholdsvis beskyttelse for voksne, beskyttelse for barn, beskyttelse av myke trafikanter, samt aktive sikkerhetssystemer: 82, 84, 72 og 93.
Tilsvarende tall for Lynk & Co var 96, 87, 71 og 81.
Euro NCAP-sjefen Michiel van Ratingen, kommenterer resultatene slik:
– En bølge av nye Kina-produserte energibiler er på vei til Europa. Dessverre vet ikke europeiske forbrukere nok om sikkerheten til disse. Men Lynk & Co og NIO viser at «Made in China» ikke lenger er et nedsettende begrep når det gjelder bilsikkerhet. Her har vi to nye biler, begge utviklet i Kina, som gjør det ekstremt godt i testene våre.
Ubegrunnet
Toyota Mirai demonstrerer også at skepsisen til en bil med en stor hydrogen-tank er ubegrunnet i sikkerhetsperspektiv.