STJERNESMELL: Sånn så Nio ES8 ut etter krasjtesten, hardt rammet, men med en intakt kupé.
STJERNESMELL: Sånn så Nio ES8 ut etter krasjtesten, hardt rammet, men med en intakt kupé.

Nye resultater fra Euro NCAP:

Kina-bilene overbeviser i fersk krasjtest

Den helelektriske Norgesvennen Nio ES8 imponerer stort med sine aktive sikkerhetssystemer i siste runde med krasjtester hos Euro NCAP.

Publisert

Det er bare en drøy uke siden den norske Nio-sjefen Marius Hayler sto på et arrangement og veddet en god flaske vin på at Nio ES8 ville gjøre det ypperlig i krasjtesten på europeisk jord.

Ingen motorjournalister var dumme nok – alternativt rike nok – til å vedde i mot. Nå kan uansett Nio-sjefen nyte et glass mens han skuer ut over restene av en ramponert Nio.

Blitt begeistret

Dette er bilen som bruker elbilnasjonen Norge som påkjøringsfelt til det europeiske markedet. Og Motor har allerede blitt begeistret av kvalitetsfølelsen.

Også ladehybriden Lynk & Co 01, som deler det meste med sikkerhetsfokuserte Volvo XC40, overbeviser i krasjtesten. Nio primært med sine aktive førestøttesystemer, Lynk med sin passive sikkerhet for voksne.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HYDROGEN-SMELL:</span> Toyota Mirai får maltraktert sitt elegante karosseri i møte med denne barrieren, men klarer seg bra.
HYDROGEN-SMELL: Toyota Mirai får maltraktert sitt elegante karosseri i møte med denne barrieren, men klarer seg bra.

Begge modellene tilhører den nye generasjonen kinesiske biler. Så da er det bare å glemme skrekkbildene fra krasjtestene av første generasjon kinesiske biler som ble vurdert som interessante for europeerne.

Euro NCAP har testet fem nye biler. I tillegg til de to nevnte, Audi Q4 e-tron, Toyota Mirai og Subaru Outback. Også Ford Kuga som ladehybrid har gått gjennom instituttets tøffe analyser, men da basert på modellen med forbrenningsmotor som ble testet i 2019.

Fem stjerner

To helelektriske, to ladehybrider, en hydrogenbil og en klassisk fossilbil. Og alle fikk maks pott, altså fem stjerner hver.

  • Nio fikk følgende poeng for henholdsvis beskyttelse for voksne, beskyttelse for barn, beskyttelse av myke trafikanter, samt aktive sikkerhetssystemer: 82, 84, 72 og 93.
  • Tilsvarende tall for Lynk & Co var 96, 87, 71 og 81.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AUDA:</span> Du skal ha sittet en stund ved felgkonfiguratoren til Audi for å kjenne igjen en Q4 av dette bildet.
AUDA: Du skal ha sittet en stund ved felgkonfiguratoren til Audi for å kjenne igjen en Q4 av dette bildet.

Euro NCAP-sjefen Michiel van Ratingen, kommenterer resultatene slik:

– En bølge av nye Kina-produserte energibiler er på vei til Europa. Dessverre vet ikke europeiske forbrukere nok om sikkerheten til disse. Men Lynk & Co og NIO viser at «Made in China» ikke lenger er et nedsettende begrep når det gjelder bilsikkerhet. Her har vi to nye biler, begge utviklet i Kina, som gjør det ekstremt godt i testene våre.

Ubegrunnet

Toyota Mirai demonstrerer også at skepsisen til en bil med en stor hydrogen-tank er ubegrunnet i sikkerhetsperspektiv.

  • Mirai fikk følgende score: 88, 85, 80 og 82.
  • Audi Q4 e-tron fikk 93, 89, 66 og 80.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PIONÉR: </span>Nio ES8 debuterer på det europeiske markedet hos oss i Norge. Sånn ser den ut når den ikke har kollidert.
PIONÉR: Nio ES8 debuterer på det europeiske markedet hos oss i Norge. Sånn ser den ut når den ikke har kollidert.