STRØMMER PÅ: Ford starter nå levering til kunder av sin Mustang Mach-e i Norge. Nå planlegges de neste modellene - som blir europeiske.
STRØMMER PÅ: Ford starter nå levering til kunder av sin Mustang Mach-e i Norge. Nå planlegges de neste modellene - som blir europeiske.

Planlegger neste Europa-modell:

Ford skal bli helelektriske i Europa – med hjelp fra VW

Ford nærmer seg en avgjørelse om å benytte Volkswagens MEB-plattform for en elbil-modell nummer to.

Publisert Sist oppdatert

Ford har varslet at de kommer til å lansere en ny elbilmodell i tillegg til Mustang Mach-E – og at den skal være basert på produktarkitekturen utviklet av konkurrenten fra Wolfsburg, kjent som MEB-plattformen.

Denne modellen, som man foreløpig vet svært lite om, skal etter planen i produksjon i 2023.

Ford har mål om en helelektrisk portefølje i Europa innen 2030.

Les flere elbil-nyheter:

For å nå det målet har de valgt samarbeid med Volkswagen, den europeiske produsenten som først la om hele sin strategi og utviklet en dedikert elbilplattform.

Automotive News Europe skrev mandag at en avtale vil kunne inngås mellom de to konkurrentene – eller partnerne – innen kort tid.

Da vil Ford kunne lansere en elbil nummer to på MEB-plattformen i løpet av noen få år. Det er kapasitet nok ved fabrikken Ford Werke i Køln til å produsere en modell til, ifølge Ford.

Storskalafordeler

Volkswagen-Ford-samarbeidet vakte oppsikt da det ble gjort kjent for drøyt to år siden, men som i enhver allianse er det potensielle fordeler for hver av partene:
Volkswagen får øket produksjonsvolum av sin plattform og dermed reduserte stykkostnader, mens Ford kan kutte i utviklingskostnader og få et nytt produkt raskere ut på markedet.

Ford skal etter dagens planer behøve rundt 600.000 eksemplarer av MEB-plattformen frem til 2028.