EFFEKT OPP: Elon Musk har bekreftet at V3-ladestasjonene skal få maksimal ladeeffekt hevet fra dagens 250 til 300 kilowatt.

Varmgang i ladekampen:

Elon Musk bekrefter at Super­charger V3 øker til 300 kW

Beskjeden som vil glede kommende Tesla-eiere som reiser langt, kom i en twitter-melding fra Elon Musk nylig.

Publisert Sist oppdatert

Tesla-sjef Elon Musk bekreftet i forrige uke at superlader-nettverket V3 skal oppgraderes fra dagens maksimalt 250 kW ladeeffekt til opptil 300 kW.

Hvis de nye Tesla-modellene klarer å utnytte den økte effekten på en god måte, betyr det raskere ladetider. Det betyr igjen at langturer i Tesla, som allerede har en stor fordel i markedet ved å disponere sin egne, godt utbygde infrastruktur, blir enda mer bekvemme.

Bisetning i tweet

Som vanlig var det via et Twitter-innlegg Musk kom med informasjonen, som en kommentar til et innlegg der resultatene fra magasinet Car & Drivers elbiltest over 1000 miles (1609,3 km) ble delt. Som i våre egne tester på effektivitet, dominerte Tesla, med tre ulike modeller.

Tross denne dominansen fant Elon Musk det nødvendig å innvende at resultatene ville ha blitt enda bedre om testen var blitt utført med mer effektive versjoner av de tre Tesla-modellene.

Så kom, nærmest som en bisetning, informasjonen om at Supercharger-nettverket blir oppgradert til 300 kW.

Selv om det finnes raskere lynladenettverk der ute i dag (Ionity tilbyr opptil 350 kW), er dette imponerende tall tatt i betraktning at Tesla ikke benytter seg av 800-voltssystem slik bilene som virkelig kan utnytte 350 kW-laderne har. Det fordrer dermed vesentlig mer strømstyrke.

Kortere ladetid gir mindre kø

Det har vært en del snakk om ladekø for elbilister i sommer, og presset øker for å få fortgang i utbyggingen av lade-infrastrukturen her til lands.

Mens utbyggingen fortsetter å gå tregere enn blant annet NAF oppfordrer til, kan kortere ladetid også bidra noe til å lette på trykket ved ladestasjonene.

Typisk måles ladetiden som den tiden det tar å lade bilens batteripakke opp til 80 prosent kapasitet - da det ut over det nivået oftest er lite hensiktsmessig å bli stående vedd ladestolpen fordi ladeeffekten reduseres betydelig - og dermed tiden det tar å lade en prosent ekstra.

Riktigere enn tiden det tar hver gang det lades blir det imidlertid å se på hvor lang rekkevidde du får ekstra ved å lade i et gitt tidsintervall. Biler med liten batteripakke og kortere rekkevidde på langtur vil jo oftere måtte stoppe for å lade.