Tesla-sjef Elon Musk bekreftet i forrige uke at superlader-nettverket V3 skal oppgraderes fra dagens maksimalt 250 kW ladeeffekt til opptil 300 kW.
Hvis de nye Tesla-modellene klarer å utnytte den økte effekten på en god måte, betyr det raskere ladetider. Det betyr igjen at langturer i Tesla, som allerede har en stor fordel i markedet ved å disponere sin egne, godt utbygde infrastruktur, blir enda mer bekvemme.
Bisetning i tweet
Som vanlig var det via et Twitter-innlegg Musk kom med informasjonen, som en kommentar til et innlegg der resultatene fra magasinet Car & Drivers elbiltest over 1000 miles (1609,3 km) ble delt. Som i våre egne tester på effektivitet, dominerte Tesla, med tre ulike modeller.
Not bad, although new Model S has more range & faster charging. 3 & Y should use long range version, as Performance version is meant for max speed & handling, not max range.
Supercharger network is being upgraded to 250kW to 300kW, so that will help too.
Tross denne dominansen fant Elon Musk det nødvendig å innvende at resultatene ville ha blitt enda bedre om testen var blitt utført med mer effektive versjoner av de tre Tesla-modellene.
Så kom, nærmest som en bisetning, informasjonen om at Supercharger-nettverket blir oppgradert til 300 kW.
Selv om det finnes raskere lynladenettverk der ute i dag (Ionity tilbyr opptil 350 kW), er dette imponerende tall tatt i betraktning at Tesla ikke benytter seg av 800-voltssystem slik bilene som virkelig kan utnytte 350 kW-laderne har. Det fordrer dermed vesentlig mer strømstyrke.
Det har vært en del snakk om ladekø for elbilister i sommer, og presset øker for å få fortgang i utbyggingen av lade-infrastrukturen her til lands.
Mens utbyggingen fortsetter å gå tregere enn blant annet NAF oppfordrer til, kan kortere ladetid også bidra noe til å lette på trykket ved ladestasjonene.
Riktigere enn tiden det tar hver gang det lades blir det imidlertid å se på hvor lang rekkevidde du får ekstra ved å lade i et gitt tidsintervall. Biler med liten batteripakke og kortere rekkevidde på langtur vil jo oftere måtte stoppe for å lade.