LYSENDE GRILL: På BMW i7 blir konturene av grillen opplyst.

BMW i7 lanseres i april:

Én praktisk detalj gjør denne enestående i elbilverdenen

Det framgår ikke av bildet, og det stemmer nok ikke med oppfatningen til mange bilinteresserte – men dette er altså verdens første elektriske luksussedan.

Publisert Sist oppdatert

Noen vil garantert tenke:

  • Har vi ikke allerede sett EQS – den elektriske stoltheten til Mercedes – på veien. Det er da i høyeste grad en luksussedan?
  • Og hva med Tesla S, den amerikansk luksusbilen vi kjenner fra snart 10 år tilbake?
  • For mange lommebøker vil nok også Polestar 2 framstå som en luksusbil – og en sedan. Kanskje tilogmed Tesla Model 3.
  • For ikke å snakke om en annen fersk og eksklusiv BMW – i4 – som langt på vei er en elektrifisert BMW 3, som jo definitivt er en sedan.

Koffertlokk

Forklaringen ligger ikke formen, men i bakdøra. Eller koffertlokket om du vil.

Nye BMW i7 har et tradisjonelt koffertlokk. De øvrige har en hel bakdør, altså at vinduet følger med opp. Kall det en kombikupé.

Med ett unntak: Tesla 3 er også en sedan etter den klassiske definisjonen. Men altså ikke en luksussedan, slik BMW definerer den.

Og for ordens skyld: Tvillingene Porsche Taycan og Audi e-tron GT har koffertlokk, men med bare fire seter (Taycan kan også fås med et lite nødsete bak) er dette mer sportsbil enn sedan.

NY STIL: BMW i7 får denne type instrumentpanel, som vi allerede kjenner fra nykommerne i4 og iX.

Finnes flere ...

BMW er naturligvis oppmerksomme på definisjonene her – særdeles viktig for noen, meningsløst for andre – og presiserer følgende når de kommer med noen nye drypp om hva vi kan forvente av i7:

«BMW er godt kjent med at det finnes flere luksuriøse og helelektriske modeller i samme størrelse og segment. Men, ingen av dem har den klassiske sedan-designen slik som BMW i7.»

Selve formen på i7 kom ganske godt fram da den ble testet under vinterlige forhold i Sverige før jul.

Rekkevidde

BMW har gitt ytterligere litt informasjon om modellen som får sin premiere i april, og som kan bestilles fra sommeren:

  • Den vil få mer enn 600 elektriske hestekrefter.
  • Forbruket vil ligge i spennet 18,9 kWt – 19,7 kWt, som igjen vil gi en rekkevidde fra 580 – 610 km (WLTP).
  • Konturene til den store nyregrillen vil være opplyst, som på bildet øverst.
  • Instrumentpanelet blir det samme som på allerede lanserte i4 og iX.
  • I baksetet kan man få en privat kinosal med en 31-tommers skjerm, kalt BMW Theater Screen, som felles ned fra taket.