Volvo har regnet på bilenes livsløp:
Elbilen slipper ut under halvparten så mye CO2
Volvos elektriske nyhet, C40, vil slippe ut 27 tonn CO2 i løpet av livssyklusen. En tilsvarende fossilbil slipper ut 59 tonn. Med en helt avgjørende forutsetning.
Elbilen må lades med fornybar energi, altså primært solenergi, vindenergi eller vannkraft, for å oppnå dette tallet. Skjer ikke dette, utliknes nesten forskjellen.
Lades nykommeren C40 (les Motors prøvekjøring her) med dagens globale energiblanding, der rundt 60 prosent genereres av fossilt brensel, så vil totalutslippet øke til nærmere 50 tonn, viser utregninger Volvo har gjort for biler med 200.000 kilometer kjørelengde.
Har du lest disse sakene?
Også Polestar
Siden lanseringen av elbilversjonen av XC40 Recharge i 2019, har Volvo utarbeidet åpne livssyklusrapporter om bilen i en rekke ulike scenarier for å gi et best mulig inntrykk av klimaavtrykket. Også underselskapet Polestar gjør dette.
Volvo oppfordrer nå verdensledere og energileverandører til å øke investeringene i ren energi for å kunne hente ut miljøgevinsten i bilproduksjonen.
Volvo legger ikke skjul på at de trenger hjelp fra myndigheter og energisektoren for å innfri ambisjonen om å bli fullstendig klimanøytral innen 2014.
Må trappe opp
– Vi tok en bevisst beslutning om å bli en helelektrisk bilprodusent, men vi klarer ikke overgangen til klimanøytralitet alene. Myndigheter og energiselskaper over hele verden må trappe opp investeringene i ren energikapasitet og tilhørende ladeinfrastruktur, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
En fersk rapport fra IEA (International Energy Agency) konkluderer med at det på globalt nivå investeres langt under det som kreves for å unngå alvorlige klimaendringer. Ifølge rapporten må investeringene i ren energi mer enn tredobles i 2020-årene for å stabilisere den globale oppvarmingen på 1,5 grader.
Høyt karbonavtrykk
Livssyklusrapporten til Volvo viser også at utslippene knyttet til selve produksjonen av en C40 Recharge, er 70 prosent høyere enn for en bensindrevet XC40.
Dette skyldes primært karbonintensiteten i batteri- og stålproduksjon, samt den økte andelen aluminium i bilen. Volvo jobber for å redusere karbonavtrykket i livssyklusen per bil med 40 prosent mellom 2018 og 2025, samt å redusere karbonutslippene fra forsyningskjeden med 25 prosent innen 2025.