FINPUSSER: Cupras designsjef Jorge Diez viser litt av designet på elektriske Born.
FINPUSSER: Cupras designsjef Jorge Diez viser litt av designet på elektriske Born.

Verdenspremiere på Cupras elbil:

Avslører noen av forskjellene på elektriske Born og ID.3

Cupra løfter ørlite på presenningen før verdenslanseringen av elektriske Born 25. mai. Trolig blir det lett å skille den fra tvillingen ID.3.

Publisert

Cupra Born – som underveis i utviklingen har vært mest kjent som Seat el-born – er en av årets mest spennende bilnyheter.

På papiret er dette en VW ID.3 som vil unngå de samme barnesykdommene som tvillingen, men som har fått et mer særpreget design.

Historisk sett har også Seat hatt en gunstigere pris enn VW. Men Cupra vil nok heller posisjonere seg som det sportslige alternativet – ikke det rimeligere.

Motor skrev nylig at det var taust med opplysninger om Born, bare en drøy uke før lanseringen. Men nå løfter altså designsjef Jorge Diez litt på presenningen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKARPERE:</span> Frontlyktene er mindre enn på ID.3, og får en skarpere profilering.
SKARPERE: Frontlyktene er mindre enn på ID.3, og får en skarpere profilering.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORSKJELL: </span>Hvis Born blir seende slik ut, så blir det lett å skille den fra en ID.3. Fronten likner mer en tradisjonell bil, med antydning til grill og mer framtredende plastdekor.
FORSKJELL: Hvis Born blir seende slik ut, så blir det lett å skille den fra en ID.3. Fronten likner mer en tradisjonell bil, med antydning til grill og mer framtredende plastdekor.

Emosjonelt

Han avslører blant annet at Born vil ha en liggende lysstripe i hele bilens bredde mellom baklyktene, slik vi kjenner fra stadig flere elbiler, som for eksempel Audi e-tron og Mercedes EQC.

Den vil også få store diffusere både foran og bak, for å understreke det sportslige uttrykket.

– Vi tror elektriske biler kan være emosjonelle, og vi trenger det emosjonelle, sier Diez.

Mer profilert

Han poserer foran en bil som virker prikk lik den du ser bilder av i helfigur her, men som ikke er et offisielt bilde av sluttproduktet. Det betyr i tilfelle at Born får et langt mer profilert og kantete fronparti enn ID.3.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LAVERE: </span>Cupra har trukket taklinjen ned over den såkalte C-stolpen – altså vindusstolpen mellom bakre sidevindu og bakrute – for å gi bilen et lavere preg.
LAVERE: Cupra har trukket taklinjen ned over den såkalte C-stolpen – altså vindusstolpen mellom bakre sidevindu og bakrute – for å gi bilen et lavere preg.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GULL: </span>De gullfargede dekorelementene går igjen både i interiør og eksteriør. Dette er midtkonsollen.
GULL: De gullfargede dekorelementene går igjen både i interiør og eksteriør. Dette er midtkonsollen.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPORTSLIG:</span> Dette mønsteret går igjen i en rekke detaljer, også utvendig i dekoren på c-stolpen. Det er tydelige at Cupra skal framstå som mer sportslig enn ID.3.
SPORTSLIG: Dette mønsteret går igjen i en rekke detaljer, også utvendig i dekoren på c-stolpen. Det er tydelige at Cupra skal framstå som mer sportslig enn ID.3.