FORVENTNING: Cupra Born er en drøy uke unna. Den er lik ID.3 i karosseriet, men ikke i detaljene.

Elektriske Cupra Born:

Alt holdes hemmelig en uke før ID.3-tvillingen vises

Klarer nystiftede Cupra å innfri løftene om en unik bil, eller blir Born bare en ID.3-kopi? 25. mai får vi vite mer.

Publisert

En drøy uke før verdenslanseringen, er det stille som en elbil på tomgang rundt modellen som nå formelt heter Cupra Born.

Tidligere het den Seat el-born. Men dette er mest språklige teknikaliteter. Det er den samme modellen vi har fulgt fra konseptstadiet.

Altså en ID.3, som vil få noen eksteriørmessige endringer i lyktedesign og noen plastdeksler her og der.

Les mer om elbiler:

Norge prioritert

Batteripakkene vil naturligvis også være de samme som på ID.3, altså på henholdsvis 45, 58 og 77 kWt. Men det gjenstår å se om alle tilbys på det norske markedet – som for øvrig defineres som prioritert av Cupra-folket.

Spørsmålet er hvor mye ingeniørene klarer å hente ut av kjøreglede og sportslighet fra ID.3-fundamentet, slik Cupra lover.

IDENTISK: Dette interiørbildet viser Born med en større, lukket, midtkonsoll enn ID.3 og en opphøyning bak instrumentpanelet. Ellers er det meste likt.

En spennende forsmak på denne filosofien er allerede på markedet, men Cupra Formentor er en helt annen bil med et helt annet – og langt mer begrenset – publikum.

Heller ikke hos importør Harald A. Møller har de mye å bidra med av spennende informasjon en drøy før verdenspremieren. At de gleder seg, er mer en selvfølge enn en nyhet.

Leveres på døra

Men kommunikasjonssjef Morten Moum kan i hvertfall bekrefte at Cupra skal framstå som innovative på mobilitet.

– Vi skal fortsette å utfordre bransjen med nye måter å eie bil på, slik vi har gjort med Seat, samt at vi også kommer til å levere Born på døra til kundene, opplyser han.

PLUG-IN: Cupra Formentor er allerede lansert, og viser tydelig at Cupra ønsker å formidle et sportslig inntrykk.