Ny tysk undersøkelse:
Dette er de mest (og minst) effektive elbilene
Elbilenes rekkevidde er én ting, men hva med bilenes energieffektivitet? En ny undersøkelse dokumenterer de reelle forskjellene i bilenes energibruk.
ADAC, NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, har foretatt en grundig test av mange av elbilene på markedet for å se hvor effektivt de bruker energi.
Om få dager skal Motor sammen med NAF gjennomføre den store sommertesten av elbiler der vi måler både rekkevidde og ladefart på samtlige av de mest aktuelle modellene på markedet.
Den tyske testen gir informasjon om bilenes totale energieffektivitet. For én ting er hvor langt bilene kommer på en lading, men hvor mye energi kreves egentlig for at de skal klare det?
Siste Motor-nyheter om elbil:
-
Ioniq 9:
Store ting på gang fra Ioniq
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Renaults neste generasjon:
«Nå har vi hentet inn kinesernes forsprang»
-
Ny, global undersøkelse:
Flertallet ser for seg en elektrisk framtid
-
Ny ultraluksus-SUV:
Maybach EQS: Her er den råeste luksusen
-
Elbiler i Skandinavia:
Elbilandelen tar av i Danmark
-
USA:
Trump vil kutte elbil-fradraget
-
Undersøkelse:
Derfor er europeere skeptiske til elbiler nå
-
Starter global prototype-test:
Dette blir Jaguars neste elbil
-
BYD passerer Ford:
«Et godstog som ikke lar seg stoppe»
-
Tror fortsatt på elbil:
Kia justerer ikke ned elbilambisjonene
-
USA:
«Umulig å nå elbil-mål», sier Toyota-sjef
-
Elbil:
Bentley med «urban» SUV
-
Sliter med salget:
Heftige Tesla-rabatter i Tyskland
-
Mye benplass:
Så stor blir Volvo ES90
Ikke hele historien
Tesla Model 3 imponerte for eksempel stort i vinterens rekkeviddetest. Da vi kjørte den fra Oslo opp Gudbrandsdalen og over Dovrefjell helt til den stanset, kom den hele 514 kilometer – med et snittforbruk på imponerende 13,6 kWt/100 km.
Med andre ord er denne bilen særdeles effektiv under kjøring. Det forteller likevel ikke hele historien.
Total energieffektivitet handler om hvor mye strøm du som forbruker må tilføre bilen for å kjøre en viss avstand. Det inkluderer energien som går tapt under lading, det såkalte ladetapet. Det kan variere mye fra bil til bil.
29 elbiler sammenlignet
Tyske ADAC har foretatt målinger der de har kjørt 29 elbiler – det samme antallet som i fjor ble kjørt i Motor og NAFs store sommertest – for å måle rekkevidden.
Denne testen foregår under mer «tyske» forhold enn våre tester, og inkluderer en såkalt Autobahn-syklus, altså med kjøring på motorvei i høyere hastighet enn tillatt i Norge. Hele metodeforklaringen finner du her (PDF, 15 sider, på tysk).
Dermed er kanskje ikke selve rekkevidden den mest interessante, men sammenligning mellom bilene av totalt strømforbruk, inkludert ladetap, per 100 kjørte kilometer.
Like forhold
Alle elbilene har da gjennomgått nøyaktig den samme kjøre- og ladesyklusen, og under de samme forholdene.
I og med at rekkevidden gjennomgående er kortere enn WLTP-rekkevidden, blir naturlig nok også forbrukstallene høyere. Men det viktige er at de altså er sammenlignbare fra bil til bil.
Resultatet er en rangering av elbilenes totale energieffektivitet - hvor mange kilowattimer som er nødvendig for å tilbakelegge 100 km i ADACs Ecotest. I målingene gir det følgende resultater:
Modell | Forbruk målt av ADAC | Oppgitt forbruk (WLTP) |
Hyundai Ioniq Electric Style | 16,3 | 13,8 |
VW e-up! Style | 16,7 | 14,5 |
Seat Mii Electric Plus | 17,3 | 14,9 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 16,8 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 15,3 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) | 18,1 | 15,9 |
Smart Forfour EQ passion | 18,4 | 15,9 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | 15,7 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19,0 | 17,7 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) Trend | 19,5 | 15 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 | 14,3 |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 13,3 (NEDC) |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 | 18,3 (NEDC) |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 | 16 |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV | 21,9 | 19 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 22,7 | 18,5 |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 22,8 | 17,7 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 |
Tesla Model X 100D | 24,0 | 20,8 (NEDC) |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | 22,6 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 28,1 | 25,9 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 29,2 | 19,3 |
Alle forbrukstall uttrykkes i kWt/100 km. Forbruket målt av ADAC baserer seg på rekkevidden fra ADAC Ecotest.
Lengst, men ikke mest effektiv
Målingene baserer seg på data i tabellen nedenfor.
Som vi ser er Tesla vinnerne når det gjelder å komme lengst. Imidlertid krever de såpass mye elektrisitet at de ikke kommer på topp på effektivitet.
Det er det Hyundai Ioniq som gjør. Med en batteripakke av begrenset størrelse (bare 38 kWt), er den likevel langt fra lederne på rekkevidde.
Men det blir billigere per kilometer.
Modellene er rangert etter oppnådd rekkevidde i km
Modell | Oppgitt batterikapasitet, i kWt | Forbruk for å fullade, i kWt | Rekkevidde i ADAC Ecotest |
Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
Tesla Model 3 Longe Range AWD | 75 | 89,5 | 429 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93,4 (83,7 netto tilgjengelig) | 95,2 | 400 |
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit | 64 | 72,3 | 398 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95,0 (86,5 netto tilgjengelig) | 96 | 390 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 64 | 73,9 | 390 |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 82 (77 netto tilgjengelig) | 88,5 | 385 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 64 | 73,9 | 379 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90 | 100,8 | 366 |
Audi e-tron 55 quattro | 95,0 (83,6 netto tilgjengelig) | 94,3 | 365 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 80 | 93 | 335 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens | 52 | 64,3 | 335 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 62,0 (58,0 netto tilgjengelig) | 64,8 | 335 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 53 | 60 | 305 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 62 | 68,4 | 300 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 78,0 (72,5 netto tilgjengelig) | 86 | 290 |
Peugeot e-208 GT | 50,0 (47,5 netto tilgjengelig) | 53,1 | 280 |
BMW i3 (120 Ah) | 42,2 (37,9 netto tilgjengelig) | 48,8 | 272 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 50,0 (47,5 netto tilgjengelig) | 55,4 | 270 |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 38,3 | 44,1 | 270 |
Peugeot e-2008 GT | 50,0 (47,5 netto tilgjengelig) | 53,1 | 260 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 41 | 49,5 | 243 |
VW e-up! Style* | 32,3 | 36,7 | 220 |
Seat Mii electric Plus* | 32,3 | 37,8 | 215 |
Mini Cooper SE | 32,6 (28,9 netto tilgjengelig) | 37,6 | 210 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 40 | 44,5 | 201 |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV | 35,5 (32 netto tilgjengelig) | 37,5 | 170 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
Smart Forfour EQ passion | 17,6 | 18,9 | 100 |
Kilde: ADAC