EFFEKTIVITET FØRST: Solcellene er mer enn en gimmick på Lightyear One og kan, under riktige forhold, gi nok strøm til den daglige pendlingen.
EFFEKTIVITET FØRST: Solcellene er mer enn en gimmick på Lightyear One og kan, under riktige forhold, gi nok strøm til den daglige pendlingen.

Lightyear satser videre:

«Kan kjøres i månedsvis uten å lades»

Solcellene er bare et av elementene som gjør Lightyear One særdeles energieffektiv. Nå har de presentert den ferdige prototypen.

Publisert

De driftige nederlenderne som står bak Lightyear One gir seg ikke - snarere tvert imot. Bilen, som vi skrev om da konseptet ble presentert første gang, nærmer seg produksjon og de første eksemplarene skal etter planen leveres mot slutten av året.

Det gikk frem under en digital presentasjon av bilen og av det spesielle konseptet den bygger på, der energieffektivitet har fått prioritet foran rene ytelser.

Hjemmesiden til Lightyear kan du se her.

Her er de siste elbilnyhetene:

Fire motorer - i hjulene

Bilen er delvis utviklet i samarbeid med den japanske dekkgiganten Bridgestone, som også har investert i selskapet. Samarbeidet startet for ni år siden.

For Bridgestone har det betydd muligheten til å utvikle ny og spesielt energieffektiv dekkteknologi. Denne består av og lettere gummiblanding kombinert med svært lav rullemotstand. Til sammen skal forbedringene i energieffektivitet utgjøre like mye som om man hadde redusert bilens vekt med 90 kilo.

Startet med solbil-konkurranse

Faktisk startet utviklingen av bilen med dekkene. Idéen til bilen fikk nemlig Lex Hoefsloot, som er daglig leder for Lightyear, ved å delta for universitetet i Eindhoven i løpet Bridgestone Solar Challenge - en nullutslipps-konkurranse der kjøretøy drevet kun med solenergi tilbakelegger de 3000 kilometrene fra Darwin til Adelaide i Australia.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SLIK STARTET DET: </span>Lightyear-grunnlegger Lex Hoefsloot ledet dette universitetslaget til seier i World Solar Challenge i 2012.
SLIK STARTET DET: Lightyear-grunnlegger Lex Hoefsloot ledet dette universitetslaget til seier i World Solar Challenge i 2012.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OG I DAG: </span>Prototypen på Lightyear One ble vist første gang i 2019, og i år skal produksjonen så smått starte opp. Selv i Nederland, hvor det ofte er skyet, skal solcellene i løpet av et år kunne lade nok til 8000 kilometers kjøring.
OG I DAG: Prototypen på Lightyear One ble vist første gang i 2019, og i år skal produksjonen så smått starte opp. Selv i Nederland, hvor det ofte er skyet, skal solcellene i løpet av et år kunne lade nok til 8000 kilometers kjøring.

Dekkene er for øvrig spesifikt tilpasset hjulene på bilen i og med at Lightyear One, i stedet for å ha motoren plassert i bilens struktur, har en motor i hvert hjul - noe som eliminerer energitapet fra motoren til drivakslene.

Det gir samtidig bilen naturlig firehjulsdrift.

Stor bil

Fortsatt er ikke alle tekniske data kjent, men bilen er samtidig stor og skal være relativt lett, til tross for at den er dekket av til sammen fem kvadratmeter med solceller. Den er 506 cm lang, 190 bred og bare 143 cm høy.

Batterikapasiteten er ikke per i dag oppgitt, men bilen skal ha en rekkevidde på opptil 725 km (WLTP).

Det oppgis ikke ladetid, men hvor mye rekkevidde man kan påregne med én times lading:

  • Lading kun med sol: 12 km.
  • 3,7 kW hjemmelading: 35 km.
  • 22 kW semi-hurtig: 209 km.
  • 60 kW hurtig: 570km.

Motorytelser er ikke tallfestet, men Lightyear har villet prioritere energieffektivitet, og nøyer seg med små og dermed lette motorer i hjulene - til sammen klarer de likevel å sørge for en akseptabel akselerasjonstid fra 0 til 100 på under ni sekunder.

Mer moderat dreiemoment gjør også at man får mindre slitasje på dekkene.

Her er alle Motors biltester:

Dyrt nisjeprodukt

Med den lange utviklingstiden og den avanserte teknologien denne bilen byr på, må den da bli veldig kostbar?

– Målet vårt er etter hvert å kunne selge bilen til et større publikum og til en lavere pris, men i starten må bilen prises høyt og befinner seg helt klart i en eksklusiv nisje, sier Lex Hoefsloot til Motor.

– Hva menes med «høy»? Hva er startprisen?

– Vi har priset den til 150.000 euro, ekskludert avgifter. Vi har per i dag mottatt bestillinger fra nederlandske kunder som har betalt inn et depositum. Dette er naturlig nok folk som er engasjerte og spesielt interesserte i teknologien og vi håper å fortsette å lære og viderutvikle denne takket være erfaringene med de tidlige kundene, slik at vi kan gradvis skalere opp produksjonen og utvikle en rimeligere modell i løpet av de neste årene, sier Hoefsloot.

For eventuelle norske interessenter betyr det altså at det må blas opp rundt over 1,5 millioner kroner for et eksemplar av solcellebilen.

Da inkluderes i det minste OTA-programvareoppdateringer, trådløs nøkkel, Apple CarPlay/Android Auto mobilspeiling, trådløs mobillader og tre Isofix-plasser for barnestoler.

Hvor er vi så om et par år? Vanskelig å spå, men uansett fremstår Lightyear-prosjektet som hakket mer overbevisende enn en del andre – som Humbles solcelle-SUV, for eksempel: