NÆRMER SEG: Etter å ha arbeidet et år med å finne et egnet sted, falt Lightyears valg på Finland og Valmet Automotive for produksjon fra 2022.

Kortreist solcellebil:

Solcelledrevet elbil skal produseres i Finland

Allerede neste år skal elektriske Lightyear One settes i produksjon ved Valmet-anlegget i Finland der Mercedes GLC lages og hvor man tidligere har produsert både Saab, Opel og Porsche.

Publisert

I januar 2022 skal de første prototypene rulle av produksjonslinjen. Går alt etter planen skal Lightyear One være i serieproduksjon fra sommeren av. Det forteller med-gründer og administrerende direktør for den nederlandske oppstartsbedriften Lightyear, Lex Hoefsloot.

Lightyear (elbilprodusent)

  • Grunnlagt i 2016 i Nederland
  • Over 200 ansatte i 2021
  • Miks av unge talenter og erfarne bilfolk fra bl. a. Tesla, Jaguar, Audi, McLaren, Ferrari
  • Mottok EU-legatet Horizon 2020 i 2019
  • Kom med på listen over de 100 beste oppfinnelsene i 2019 i TIME Magazine
  • Skal lansere sin første elektriske produksjonsbil med solcellepaneler, Lightyear One i 2022

– For to år siden annonserte vi vår prototype Lightyear One. Vi er virkelig begeistret for å ha funnet en produksjonspartner vi kan bygge denne eksklusive modellen med, sier Hoefsloot.

– Valmet Automotive er en flott partner, og har en solid historie bak seg og over ti års erfaring med produksjon av elektriske biler. De er også kulturelt godt tilpasset vårt selskap, sier han.

Finske Valmet er basert i Uusikaupunki. For over 50 år siden ble selskapet startet som et samarbeidsforetak mellom Saab-Scania og har produsert biler for både Saab, Opel, norske Think, Porsche og Mercedes.

Med en tidlig prototype har Lightyear nylig under testing av teknologien tilbakelagt 71 mil på en lading, ifølge selskapet.

Motorer i hjulene

Den ferdige utgaven av denne bilen, Lightyear One (et navn som tyder på at det vil komme en fortsettelse), vil være en første, eksklusiv og temmelig kostbar første serie, som skal serieproduseres fra neste sommer.

Til tross for en bare middels stor batteripakke på 60 kWt skal rekkevidden altså være imponerende, takket være svært god energieffektivitet.

Det begynner med et ekstremt glatt og aerodynamisk karosseri som skal ha en Cd-verdi (luftmotstandskoeffisient) på bare 0,20. Dessuten, i stedet for å ha motoren plassert i bilens struktur, har bilen én motor i hvert hjul – noe som eliminerer energitapet fra motoren til drivakslene.

Det gir samtidig bilen naturlig firehjulsdrift, mens Lightyear hevder de på ulike vis har greid å minimere ulempene denne konstruksjonen medfører i form av relativt sett høy uavfjæret masse.

Dette blant annet gjennom tett samarbeid med dekkprodusenten Bridgestone for å utvikle spesielt tilpassede hjul til bilen.

Bilen skal være dekket av til sammen fem kvadratmeter med solceller, som vil kunne bidra med nok energi til at man ikke skal behøve å lade bilen jevnlig om man kjører en begrenset pendlerdistanse daglig under gode lysforhold.

Bilen er ellers relativt stor, samtidig som den skal være lett taket være bruk av lettvektsmaterialer.

En time med sol = 12 km

Bilen er 506 cm lang, 190 bred og bare 143 cm høy. Målet er at bilen i produksjonsklar form skal ha en rekkevidde på opptil 725 km (WLTP).

Det oppgis ikke ladetid, men hvor mye rekkevidde man kan påregne med én times lading:

  • Lading kun med sol: 12 km.
  • 3,7 kW hjemmelading: 35 km.
  • 22 kW semi-hurtig: 209 km.
  • 60 kW hurtig: 570 km.

Motorytelser er ikke tallfestet, men Lightyear har villet prioritere energieffektivitet, og nøyer seg med små og dermed lette motorer i hjulene. Blant annet er dreiemomentet begrenset for å unngå for mye slitasje på hjulene.

Til sammen skal de fire motorene likevel å greie å sørge for en akseptabel akselerasjonstid fra 0 til 100 på under ni sekunder.