Ladehybriden av BMW X1 var lenge en av få modeller som holdt en viss stand mot helelektrifiseringen. Men BMW har skjønt hva som skal til for at den minste SUV-en skal markere seg på nybilstatistikken også de kommende årene.
Firehjulsdrift
Når tredje generasjon av X1 lanseres senere i år, kommer den for første gang i en helelektrisk versjon. Og – i motsetning til storebror iX3 – også med firehjulsdrift.
I vinter har de kamuflerte prototypene blitt vintertestet under polarsirkelen, slik vi er blitt vant til fra nær forestående modeller fra BMW. Tidligere har vi sett bilder av allerede lanserte iX3, i4 og iX, samt den kommende sedanen i7, i Arjeplog i Nord-Sverige.
Foreløpige tester har gitt bilen et forbruk på 17,3 til 18,4 kWt/100 km, som igjen tilsier en rekkevidde på 413 til 438 km i WLTP-syklusen.
Dette er noen mil dårligere enn konkurrentene, men ikke endelige verdier. Erfaringsmessig ender de fleste modeller opp med litt bedre offisielle tall.
Forsinkelser
– Produksjonen av BMW iX1 begynner på senhøsten i år, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Han understreker også at bilindustrien sliter med forsinkelser i etterkant av pandemien og situasjonen i Ukraina.
– Vi vet det er stor interesse for vår neste elektriske modell og forventer derfor også svært stor pågang. Vi ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, så vil levering fortrinnsvis skje først fra 2023, sier han.