TØFFING: Formentor er første modell fra Cupra, og nå klar for norske veier.
TØFFING: Formentor er første modell fra Cupra, og nå klar for norske veier.

Første Cupra lanseres i Norge:

Heftig forsmak på ID.3-tvilling

Cupra gjør alt for å distansere seg fra det trauste Seat-navnet. Nyheten Formentor oser fart og stil. Men et salg av betydning kommer først med helelektriske Born.

Publisert Sist oppdatert

Den het lenge Seat el-Born. Nå heter den Cupra Born.

Men noen nye strategier og navnevalg internt i Volkswagen-konsernet har neppe store konsekvenser for modellen som teknisk sett er identisk med VW ID.3.

Inntil videre er Born uansett mest en programhelt. Formentor er langt mer konkret, og Cupras første modell.

Det blir en kompakt og ganske heftig kupéaktig SUV med Volkswagenkonsernets velkjente ladehybridteknologi på 204 eller 245 hester. Rekkevidde på strøm er oppgitt til 59 kilometer. Bagasjevolum er 345 liter, altså ingen opplagt familiebil.

Vekker oppsikt

– Du kommer kanskje ikke til å se en Cupra på et hvert gatehjørne, men de du ser, kommer du til å legge merke til, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra hos importer Harald A. Møller.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STOLT:</span> Cupra-direktør Ole Kristian Ågotnes nyter linjene til sin første modell, Formentor.
STOLT: Cupra-direktør Ole Kristian Ågotnes nyter linjene til sin første modell, Formentor.

Matt lakk

Han presiserer at Formentor er for de som elsker bil og kjøreopplevelser, og som ikke nødvendigvis vil ha den samme bilen som naboen.

Bilen du ser på bildet har en type matt lakk som kan bestilles fra fabrikk, til drøye 20.000 kroner.

Prisene starter på kroner 399.000 for versjonen med 204 hester, og 420.000 for den sterkeste. Hele kjøpsprosessen kan gjøres på nett, og du får den levert på garasjedøra.