KOMMER: EUs tøffe utslippskrav gjør at Ford prioriterer Europa med sin utslippsfrie Mustang Mach-E.
KOMMER: EUs tøffe utslippskrav gjør at Ford prioriterer Europa med sin utslippsfrie Mustang Mach-E.

Databrikke-mangel forsinker Mach-E:

Frykten for milliardbøter gagner norske elbilkjøpere

Elbilindustrien lammes av mangelen på databrikker. Men frykten for ikke å klare de strenge utslippskravene i Europa, gjør at produsentene prioriterer vårt marked.

Publisert Sist oppdatert

Amerikanere som venter på sin nye Ford Mustang Mach-E får i disse dager en epost der det varsles om minst seks ukers forsinkelse i leveringstiden for biler produsert i tidsrommet 5. juli til 1. oktober, skriver Automotive News.

Hele eposten kan du lese nederst i denne saken.

Europa prioritert

Dermed må Ford igjen inn i den lange rekken av bilprodusenter som må redusere eller stanse produksjonen på grunn av mangelen på databrikker. Bilprodusentene har hittil varslet produksjonsutsettelse for tilsammen 5,8 millioner biler.

Varslingen har foreløpig ikke blitt sendt ut til europeiske kunder. Og selv om ingen produsenter offisielt uttaler det, så vil europeerne bli prioritert når det begrensede og forsinkede antallet nye biler skal fordeles.

Årsaken ligger naturligvis i EUs strenge utslippskrav. Det vanker bøter i milliardklassen til produsenter som ikke klarer å holde det totale CO2-utslippet på sine modeller under 95 gram.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DATAMASKINER: </span>De nye elbilene, her representert ved Ioniq 5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, krever masse ny teknologi. Men brist i leveransen av databrikker gir enorme konsekvenser.
DATAMASKINER: De nye elbilene, her representert ved Ioniq 5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, krever masse ny teknologi. Men brist i leveransen av databrikker gir enorme konsekvenser.

Jobber tett

Derfor er det helt avgjørende å få nullutslippsbilene ut på det europeiske markedet.

Hos Ford her i Norge følger man naturligvis utviklingen tett. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby skiver dette i en epost til Motor:

«Den globale halvledermangelen fortsetter å påvirke globale bilprodusenter og andre næringer i alle deler av verden. Vi jobber tett med alle våre viktige leverandører for å håndtere produksjonsbegrensninger knyttet til denne globale halvledermangelen, slik at vi kan fortsette å produsere Mustang Mach-E og få dem ut til våre kunder så raskt vi kan.»

Svært dramatisk

En kombinasjon av nedstengninger under pandemien og kraftig økt etterspørsel etter databrikker i de høyteknologiske elbilene, har ført til stansen i forsyningskjeden.

For bilindustrien er dette svært dramatisk.

Dette er eposten Ford har sendt ut:

«Kjære fremtidige Mustang Mach-E-eier. Den globale mangelen på halvlederbrikker påvirker vår evne til å holde tritt med etterspørselen. Det er ingen unnskyldning, men en realitet.

Vi vil du skal vite at vi jobber kontinuerlig med å levere din Mustang Mach-E, men vi antar at leveringen blir forsinket med minst seks uker.

Når bilen din får den nødvendige brikken, blir status oppdatert, og du vil motta en epost med estimert leveringsuke.

Som takk for din tålmodighet og lojalitet, tilbyr vi deg ekstra 250 kWt gratis lading på Ford Blue Oval Charge Network.

Ford Mustang Mach-E-teamet ditt»