NÆRMERE: Apple satser nå alt på at en selvkjørende bil skal bli en realitet.

Interne kilder i Apple:

Kjøreklar uten ratt og pedal om fire år

Teknologigiganten satser på å lansere en hundre prosent selvkjørende bil innen 2025.

Publisert

Det betyr at den tidligere annonserte tidslinjen på fem til syv år kappes kraftig, og at selskapets hittil største satsing har vokst seg troverdig hos ledelsen.

Årsaken skal være et nylig gjennombrudd i utviklingen av prosessorene til det selvkjørende systemet, som nå skal ettermonteres i selskapets testflåte, bestående av 69 Lexuser.

Anonyme kilder

Det er blant annet Automotive News Europe og InsideEVS som siterer det amerikanske nyhetsstedet for finans- og næringsliv, Bloomberg, på dette.

De skal igjen ha fått opplysningene fra kilder internt i Apple som ikke ønsker å stå fram.

Ikke ratt

De siste to årene har Apple jobbet med to løsninger for selvkjørende biler:

  • En bil med en viss grad av selvkjørende evner, lik mange nåværende biler.
  • Og en versjon med hundre prosent selvkjørende egenskaper, som ikke trenger å overvåkes av en voksen med lappen. Følgelig trenger den heller ikke ratt og pedaler.
POPULÆR: Køene var lange da en selvkjørende minibuss ble testet ut i sommerglade Arendal.

Kevin Lynch, tidligere programvaresjef hos Apple Watch, ble tidligere i høst ansatt som ny sjef for bilsatsingen, etter at Doug Field – som kom fra Tesla – forsvant til Ford.

BLIND: Blinde Steve Mahan var passasjer på den første ferden med Waymo, Googles selvkjørende bil.

Ifølge Bloombergs kilder, har Lynch bedt ingeniørene om å konsentrere seg om det andre alternativet. Altså en 100 prosent selvkjørende versjon.

Dn femte lederen ...

Lynch er forøvrig den femte lederen på sju år som har ansvar for dette prosjektet. Til sammenlikning har teamet for virtuell og utvidet virkelighet hatt kun én leder i et parallelt prosjekt i samme tidsrom.

Det har vært rapportert om både lederstrid og høyst ulike strategisyn, men den interne turbulensen har også fått noen vindkast fra andre retninger. Både permitteringer og ulike forsinkelser har preget den sju år lange historien.

Mye gjenstår

Ulike giganter innenfor bil og teknologi har i flere år utviklet autonome kjøretøy. Men fortsatt gjenstår mye arbeid og tilrettelegging. Hvis Apple ikke klarer å nå sin hårete målsetting, er alternativet å forsinke en lansering eller selge en bil med mindre teknologi.

Og da er de plutselig ikke noe lenger framme i prosessen enn Uber, Lyft Inc., Waymo og andre som med ulikt hell har forsøkt å utfordre Tesla.