TREKKER MEST: Tesla X er den største elbilen på markedet og modellen med best hengerkapasitet. Men det er ikke sikkert du har riktig førerkort til å kjøre denne med maks vekt på hengerfestet. Foto: NAF
Husk riktig førerkort når du kjører med henger:
Kjører du elbil ulovlig?
Elbil med henger gir høy totalvekt. Kanskje høyere enn et vanlig førerkort klasse B tillater. Feil førerkortklasse er som å kjøre uten lappen.
– Det er viktig å sjekke førerkortet før du kjører avgårde med båten eller campingvogna, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Batteripakken gjør elbiler vesentlig tyngre enn tilsvarende fossilbiler.
Et godt eksempel er VW Golf, der stort sett bare bokstavene i nummerskiltet avslører om den er elektrisk eller ikke. En e-Golf veier 1540 kilo.
Modellen med 115 hester bensinmotor veier 1161 kilo, altså nesten 400 kilo mindre.
Les også: UP mener mobilstraffen er for lav
Sjekk vognkortet
e-Golf kan uansett ikke trekke henger. Men stadig flere kan, og enda flere vil det bli – etter at Tesla med Model X satte en standard for trekkevne også hos elbiler.
Men husk å sjekke tillatt totalvekt for både bil og henger. Tillatt totalvekt er vekten til bilen med last og tilhengeren med last.
Og hvis du er i tvil: Statens vegvesen har en utmerket tilhengerkalkulator som du kan klikke deg til her.
– Det er en begrensning på hvor mye tillatt totalvekt man kan kjøre med vanlig lappen. Om du ikke har førerkort for den lasten du kjører med, er det det samme som å kjøre uten gyldig førerkort, sier Sødal.
Reglene for tilhenger og vektgrensene er kompliserte. Det er nok også mange kombinasjoner av fossilbil og henger som veier mer enn tillatt.
For vanlig førerkort klasse B er utgangspunktet at vogntogets tillatte totalvekt, altså bilens totalvekt pluss tilhengerens totalvekt, ikke skal overstige 3500 kilo.
– Husk også at bilen må tåle å trekke hengeren. Sjekk vognkortet til bilen for hvor mye last hengerfestet ditt tåler, fortsetter han.
Les også: «Forbrukerne kan ikke noe om dekk og trafikksikkerhet»
NAF mener at biler som Jaguar I-PACE og Nissan e-NV200 er uegnet til å trekke familiens båthenger eller campingvogn – eller tilhengere fra bensinstasjonen.
Men det er også fort gjort at slepet må stå igjen hjemme selv om det er en Tesla Model X eller en Audi e-tron som har budt opp til hengerfest.
– Skal du trekke tungt er det nesten en skjebnens ironi at det er enklere med en lettere bil som gjør at du har mer til overs til båthengeren, sier Nils Sødal.
Hengerfeste er viktig for norske bileiere. NAF har spurt et utvalg medlemmer om hva som kreves for at de skal velge elbil. Over halvparten forlanger hengerfeste.
For mange er faktisk dette det nest viktigste kravet – etter tilstrekkelig rekkevidde. Elbilforeningen har gjort en liknende undersøkelse, som viser at én av tre har blitt tvunget til å la elbilen stå på grunn av mangel på hengerfeste.