SLÅR ALARM: – Forbrukerne kan ikke noe om trafikksikkerhet og dekk. Mange ser bare på dekk som noe rundt og svart, fastslår Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes forening.

Ny måling: Mange kjørte på vinterdekk i sommer

– Forbrukerne kan ikke noe om dekk og trafikksikkerhet

Nesten hver tredje bilist i Bergen kjørte på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. Ferske målinger fra Dekkimportørenes forening avdekker den ekstreme ulykkesrisikoen mange utsetter seg selv og andre for.

Publisert Sist oppdatert

Både NAF og diverse dekkprodusenter har gjort tester som med all tydelighet viser hvordan bremselengden øker: En bil med vinterdekk på sommerføre holder fort en hastighet på nærmere 50 km/t der en tilsvarende bil på sommerdekk har stanset helt opp.

Jon Erik Ludvigsen er daglig leder i foreningen som nettopp har gjort tellinger i flere av landets største byer.

Han har sluttet å la seg sjokkere over antallet bileiere som dropper hjulskiftet og skviser ut de siste restene av vinterdekkene.

Men han blir desto mer opprørt.

– Forbrukerne kan ikke noe om trafikksikkerhet og dekk. Mange ser bare på dekk som noe rundt og svart, fastslår han.

Les også: Disse tabellene bør avgjøre ditt dekkvalg

Tellingen ga disse resultatene:

Bergen 8. september: Av 100 biler hadde 30 prosent vinterdekk.

Trondheim 20. september: Av 1028 biler hadde 13,5 prosent vinterdekk.

Kristiansand 8. september: Av 266 biler hadde 16,5 prosent vinterdekk.

Kristiansand 14. september: Av 100 biler hadde 7 prosent vinterdekk.

Haugesund 8. september: Av 100 biler hadde 17 prosent vinterdekk.

Bodø 20. september: Av 753 biler hadde 3,2 prosent vinterdekk (her er piggdelandelen høy, og antall piggfrie vinterdekk ditto lavere).

De siste tre foregående årene er det også gjort tellinger i Oslo og omegn. Prosentandelen har variert fra 18,5 til 25.

– Det er overhodet ingen grunn til å tro at dette tallet er blitt lavere, sier Ludvigsen.

Les også: Vi kjøper oss ut av hjulestria

Fra vondt til verre

I vår, da Motor tok opp denne tematikken ved nok et sesongskifte, sa Torleiv Haukenes, produktsjef hos dekkforhandleren Dekkmann, følgende:

– Det er farligere å kjøre med vinterdekk om sommeren enn med sommerdekk om vinteren.

Underforstått:

Kjører du med sommerdekk om vinteren, så kjenner du bedre til konsekvensene – og tar enkelte forholdsregler.

Den samme bevisstheten har du ikke i motsatt tilfelle.

Da kjører du på samme måte fordi dekket oppfører seg likt – helt til en kritisk situasjon oppstår. Da kan forskjellen være fatal.

– Det er lov å kjøre med vinterdekk om sommeren, men ikke motsatt. Derfor er det mange som ikke bruker ressurser på å skifte til sommerdekk, men heller bruker opp siste rest av vinterdekket – fordi de ser på dekk som en høy kapitalkostnad, sier Ludvigsen.

Med andre ord: Fra vondt til verre.

De piggfrie vinterdekkene er allerede ganske dårlige når de brukes om sommeren, nettopp fordi eieren ønsker å få det siste ut av dekket.

Les også: Alt om årets vinterdekk i Motors store test