VENTER FALL: Bloomberg-analytiker Colin McKerracher, her er under fjorårets ZERO-konferanse i Oslo, tror batteriprisene kan reduseres med en tredjedel fram mot 2030. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen / ZERO
Batteri og stordrift gir prisfall:
– Elbiler billigere enn fossilbiler om sju år
Elbiler vil være billigere i produksjon enn petroleumsdrevne biler i løpet av sju år, dersom prisene på litium-ion-batterier fortsetter å falle, mener analytikere.
I Norge er elbilene prisgunstige for bilkjøperne gjennom politikernes avgiftsbeslutninger, men det betyr slett ikke at bilprodusentene tjener penger på det norske elbilfenomenet.
For bilindustrien er stadig elbilsatsningen et veddemål om hva som blir framtidens transportteknologi, hvor den økonomiske gevinsten i beste fall ligger mange år fram i tid.
Kostnadene for å produsere en elbil er fortsatt langt høyere enn for bilene med tradisjonell forbrenningsmotor.
Men gapet blir stadig mindre.
Les også: 19 av 20 nye bestselgere er elektrifiserte
I en fersk analyse fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF) blir det anslått at de to biltypene vil ha omtrent samme produksjonskost i 2024. Prisen på litium-ion-batteriene er den viktigste faktoren i denne utviklingen, ved siden av at stordriftsfordelene vil slå inn hvis produksjonsvolumene tar seg opp.
I dag utgjør batteriet 37 prosent av kostnadene ved produksjon av en elbil, i følge BNEF. Det har falt dramatisk to siste årene (fra 49 prosent i 2016), men analytikerne beregner at prisfallet fortsetter, om enn i noe lavere takt.
Den store X’en i dette regnestykket er prisen på råvarene som brukes i batteriene (særlig kobolt). Usikkerheten forsterkes av at mer enn halvparten av kobolt-forekomstene er i ustabile Kongo, og får ytterligere en omdreining ved at 80 prosent av disse mineralene raffineres i Kina, i følge The Economist.
Samtidig: Utviklingen av ny batteri-teknologi går voldsomt fort, og det er høyst uvisst om det kostbare kobolt-metallet er en nødvendig del av morgendagens elbil-batterier. Kanadiske forskere har i vinter avsluttet forskningsprogrammer hvor såkalte faststoff-batterier er laget uten kobolt.
Les også: «Toyotas nye elbil lades på tre minutter»
Toyota er den største av bilprodusentene som har varslet at de satser tungt på faststoff-batterier, men har foreløpig ikke opplyst mye om hva slags type faststoff-batterier de nå utvikler i sitt samarbeid med Panasonic.
Hvis vi holder til litium-ion-sporet, er spådommen fra Bloomberg omtrent slik:
Batteriprisen vil falle 208 dollar/kWh i 2017 til nærmere 70 dollar/kWh i 2030.
– Elbilsalget vil fortsette å vokse de neste årene, men batteriprisene må falle videre for at disse bilene skal etablere et globalt massemarked. Hvis materialkostnadene stiger vil tidspunket for når dette skiftet skjer, skyves fram i tid, sier Colin McKerracher, sjef for analyseavdelingen «Advanced transport» hos Bloomberg New Energy Finance.
Les også: «Norge er et eksempel på hvor fort overgangen kan gå»