Ampera-e har vært etterlengtet for Opel, med suveren rekkevidde i prisklassen. Stadig er det nær halvannet års ventetid på levering. Nettopp rekkevidden har vært trumfkortet.
Med en anslått kapasitet på 520 km etter den gamle NEDC-syklusen og mer nøkterne 380 km etter WLTP-syklusen, har det vært spenning knyttet til hva Ampera-e er god for hvis den kjøres for maksimal distanse. Og for å si det med én gang:
Den kjøringen som endte med 754,9 km på trip-telleren passer ikke kjøremønsteret til folk flest.
TV-teamet fra programmet «auto mobil» på tyske Vox ville finne ut om bilen kunne klare strekningen fra østligste til det vestligste punktet i Tyskland: Fra Görlich til Aachen, en distanse på 750 km. Det korrekte svaret er «nesten».
Tomannsteamet til Vox måtte kjøre deler av ruta på landevei, og derfor ble distansen 20 km lenger enn korteste avstand mellom de to byene. Bilen gikk tom nøyaktig 20 km fra bygrensa til Aachen.
For å maksimalisere batterikapasiteten kjørte de det meste av veien med en hastighet mellom 40 og 50 km/t. Turen tok 25 timer og 30 minutter. Med lavt tempo, forsiktig akselerasjon, regenerativ bremsing, og nøktern bruk av klimaanlegget ble energiforbruket minimalisert.
– Veldig mange bruker mye tid og krefter på å fortelle hvor lite energi bilen bruker, men de fleste som driver med såkalt «hypermiling» gjør det nok i en mye mindre ekstrem form enn dette TV-teamet, sier informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge til Motor.
– Jeg har sett flere som har postet om at de er over 500 km-grensen på tilnærmet vanlig kjøring i Norge, legger han til.
En Tesla-eier i Italia meldte nylig om å ha kjørte 1078 km på én lading med sin Model S 100D.
Men apopos Tesla: Bjørn Nyland, bedre kjent som Tesla-Bjørn, har notert seg for 623 km på én lading med Ampera-e, på danske veier.