VARMT RASKERE: Løsningen fra ingeniørselskapet IAV og Louisenthal skal ta vare på energien og gi lengre rekkevidde for elbilen.

Tysk firma med nytt konsept:

Varmer elbilen og forlenger rekkevidden om vinteren

Tynn, gjennomsiktig folie skal gi raskere oppvarming og spare energi.

Publisert

Med vårt kalde klima er det vinterstid noen ekstra utfordringer som venter elbilisten. Effektiv kjøring og forhåndsoppvarming kan hjelpe litt på rekkevidden. Men bare litt.

Som våre rekkeviddetester har så tydelig har dokumentert, blir rekkevidden betydelig kortere i kulda enn på en god sommerdag.

Bilprodusentene og deres underleverandører jobber kontinuerlig med forbedring av effektiviteten i ekstremt kalde eller varme temperaturer. Og små og store nyheter kommer tett:

Ingeniørselskap IAV har sammen med papirprodusenten Louisenthal Technology utviklet et energieffektivt oppvarmingskonsept som de hevder både krever mindre energi og øker komforten for fører og passasjerer.

IAV er med sine 8000 ansatte et av de ledende ingeniørmiljøene innenfor bilindustrien, mens Louisenthal blant annet har utviklet sikkerhetsfolien og papiret som brukes i pengesedler.

Et par mil ekstra

Målinger de har foretatt viser en forbedring av rekkevidde på opptil seks prosent.

Det høres kanskje ikke overvettes mye ut, men for en elbil med eksempelvis en rekkevidde 350 kilometer vinterstid, vil det bety en økning til 370 km.

Teknologien det dreier seg om er basert på en type tynn, gjennomsiktig og strømledende folie.

Løsningen går ut på å kle inn både dører, tak og konsoll inne i bilen med folien, som takket være sin strømledende egenskap avgir varme inn i bilen og bidrar til raskere oppvarming.

– Rimelig løsning

Ifølge IAV gjør dette at det etter oppvarmingsfasen kreves 20 prosent mindre energi for å holde bilen varm innvendig.

Siden folien er gjennomsiktig kan den kombineres med lampene og stemningsbelysningen i bilen, skriver IAV i sin produktinformasjon.

Louisenthal hevder folien, som kalles SmartMesh foils, kan produseres industrielt i stort volum og være en kostnadseffektiv måte å komplementere oppvarmingsløsningene i elbiler i fremtiden.

I mellomtiden er bruk av ratt- og setevarme en effektiv måte å holde seg varm på uten overdreven bruk av varmeapparatet.