PRISØKNING: Renault selger omtrent bare Zoe i Norge. Nå stiger prisen med over 10 prosent.
PRISØKNING: Renault selger omtrent bare Zoe i Norge. Nå stiger prisen med over 10 prosent.

Renault mestselgende bil:

Zoe blir 35.000 kroner dyrere

Modellen som gir Renault et ansikt på norske veier, får en prisøkning på over 10 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Renault Zoe

  • Renaults i særklasse mest solgte bil i Norge.
  • Europas mest solgte elbil.

Alle modellene av Norges sjuende mest solgte bil har fått en prisøkning på 35.000 kroner fra 13. juli i år.

For den billigste modellen med den minste motoren på 110 hester («Life 110»), er dette en økning på nesten 15 prosent - fra 240.000 til 275.000 kroner.

Drøye 10 prosent

For den mest eksklusive modellen med 135 hester («Edition One 135») øker prisen fra 295.000 til 330.000, altså med drøye 10 prosent. Mellom disse har vi ytterligere to modeller: «Zen 110» fra 265.000 til 300.000. Og «Intens» fra 285.000 til 320.000 kroner.

Europas bestselger

Zoe er en av de virkelige veteranene på elbilmarkedet, og sammen med Nissan Leaf den første tilnærmede fullverdige bilen med helelektrisk drift.

Salget i Norge har ligget ørlite under forventningene, men til gjengjeld er Zoe den mest solgte elbilen i Europa.

Mye av populariteten skyldes at den lever opp til begrepet «mest rekkevidde for pengene». Sist demonstrert i verdens største elbiltest, som ble arrangert i juni av NAF og Motor.

70 km lenger

Der gikk Zoe hele 453 kilometer før den sto på null. Det er 136,7 kilometer lenger enn i vinterens rekkeviddetest - og over 70 kilometer lenger enn det offisielle rekkeviddetallet på 380 kilometer.

Men med en prisøkning på over 10 prosent blir det tøft å ivareta denne posisjonen. Trøsten får være at også de tøffeste konkurrentene har fått - eller får - en prisøkning.

Powered by Labrador CMS