SHOWBIL: Morphoz har en rekke designelementer som er typiske for konseptbilene man ser på bilutstillinger. Dette er åpenbart ikke en bil som vil bli å se på veien. Foto: Renault
SHOWBIL: Morphoz har en rekke designelementer som er typiske for konseptbilene man ser på bilutstillinger. Dette er åpenbart ikke en bil som vil bli å se på veien. Foto: Renault

Lanserer neste generasjon elbil-plattform:

Hemmeligheten med denne er det du ikke ser!

Lille Zoe har vært en storselger for Renault. Nå viser franskmennene hvordan deres neste elbil-konsept ser ut. Og den har faktisk en norsk underleverandør!

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Renault viser her – med sin konseptbil Morphoz – Nissan-Renault-alliansens kommende modulære og fleksible elbilplattform på en kreativ måte.

Bilen er nemlig bygget på alliansens nyutviklede plattform for elbiler, CMF-EV. 

Den er modulær, noe som demonstreres til gangs med denne konseptbilen. 

Den kan nemlig transformeres fra kompakt crossover til bruk over kortere til middels avstander, til langturscruiser med rekkevidde opptil 70 mil på motorvei, lades induktivt selv under kjøring (den dagen det finnes infrastruktur som tillater det), og utstyres med modulerbar batterikapasitet – i dette tilfellet fra 40 til 90 kWt.

Renault var, sammen med Nissan, de første på markedet med dedikert elbilplattform for masseproduksjon, men dagens teknologi ble utviklet for ti år siden og verden har gått videre, særlig på elbil-fronten.

Det vil ikke være mulig å hvile mange årene til på sine Zoe- og Leaf-laurbær.

FLEKSIBEL: Interiøret kan moduleres etter behov, blant annet med bakovervendt passasjersete foran.
FLEKSIBEL: Interiøret kan moduleres etter behov, blant annet med bakovervendt passasjersete foran.

To biler i én

Derfor er det viktig å vise at man fortsatt akter å være aktuell i årene som kommer og dette ser ut til å være et godt utgangspunkt. 

CMF-EV-plattformen består av et flatt gulv der batteripakken plasseres mellom akslingene med ett hjul i hvert hjørne, noe som maksimerer tilgjengelig plass i kupéen.

Morphoz tilbys som to biler i en:

En kort utgave som måler 440 centimeter med en akselavstand på 273 centimeter, eller, strukket ut i lengden, 480 centimeter i lengden med en akselavstand på 293 centimeter.

Når den er kort, kalles den «City». Forlenget skifter den navn til «Travel». Bilen er to meter bred og 155 centimeter høy.


Nøkkelen er fleksibilitet

Også interiøret kan tilpasses ønsker og behov. Passasjersetet foran kan snus og vende bakover, men førersetet er alltid forovervendt.

Morphoz er rigget for autonomi nivå 3 etter SAE-skalaen, altså kan den kjøre fullautomatisk, men føreren må alltid kunne ta over kontrollen på kort varsel hvis dårlig sikt, manglende oppmerking eller uforutsette situasjoner gjør det nødvendig.

Endring i størrelse muliggjør også endring i rekkevidde, via prinsippet Renault har kalt «Travel Extender». Produsenten har basert seg på undersøkelser som viser at man i snitt ikke trenger en rekkevidde på mer enn 40 mil 90 prosent av tiden og hovedsakelig under kjøring i by og tettbygd strøk.

Med de kommende, energieffektive batteripakkene, skal en netto kapasitet på 40 kWt være nok.

Reiseforlenger

For de 10 prosent av tilfellene der man trenger å kunne kjøre lengre avstander, vil Morphoz-føreren kunne kjøre innom en batteristasjon der bilen plasseres over en luke.

Under den er installert en mekanisme som kan plassere ytterligere 50 kWt batterikapasitet i bilen. Det er en operasjon som skjer gjennom gulvet, som kan trekkes til side.

Og – vips! – kan bilen kjøre videre, nå med 90 kWt kapasitet og opptil 70 mil rekkevidde.

Som en ekstra bonus vil batteristasjonen kunne sende strøm til nettet ved behov, for eksempel til nærliggende infrastruktur eller bygninger - eventuelt lagre strøm fra fornybar elektrisitetsproduksjon, som kan bidra til å jevne ut effekttopper i nettet.

Norske tekstiler i interiøret

Under den store designmessen i Milano besøkte representanter for Renaults avdeling for interiørdesign utstillingen til Lillehammer-bedriften Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) og ble så imponert over kvaliteten i materialet, designet og fargene at kontakten ble opprettholdt etter messen.

Det endte med at Renault besluttet å benytte GUs spesialutviklede møbelstoff «Prinsdal» til sine konseptbiler.

GU beskriver dette som et ull/mohair-stoff med såkalt superstretch, noe som gjør at det er mulig å strekke stoffet på møbler slik at formene virkelig kan fremheves.

 

Powered by Labrador CMS