TAYCAN CROSS TURISMO: Med forlenget taklinje, en helt redesignet hekk og noe høyere bakkeklaring enn Taycan'en du har fra før..
TAYCAN CROSS TURISMO: Med forlenget taklinje, en helt redesignet hekk og noe høyere bakkeklaring enn Taycan'en du har fra før..

Den praktiske el-Porschen:

Porsche åpner for reservasjon av ny elbil

Nå er det klart for å bestille Porsche Taycan Cross Turismo i Norge.

Publisert

At Porsche skulle klare å selge over 1500 nye biler i løpet av et år var det ikke mange som så for seg for bare noen få år siden. Men også for Porsche har elbil-alderen snudd opp-ned på mange gamle sannheter.

Lanseringen av elbilen Taycan har ført til dobling av Porsche-salget i Norge i år.

Siden Porsche lanserte sin elektriske sportsbil i september 2019 er det blitt levert ca. 1100 Taycan i Norge.

Nå går tyskeren videre i elektrifiserings-strategien sin og åpner for reservasjoner av shooting brake-varianten Porsche Taycan Cross Turismo.

Bildeserie - bla med pilene øverst eller med piltastene:

KONSEPTBILEN: Porsche Taycan Cross Turismo kommer til å være basert på denne - Mission-e Cross Turismo. Foto: PORSCHE

Kan nå reserveres

Endelig design blir for produksjonsutgaven er ikke kjent ennå, men modellen vil være nært basert på konseptbilen Mission E Cross Turismo Concept, som ble vist på Genève-messen for to år siden.

Hovedforskjellene i forhold til vanlig Taycan er forlenget taklinje, en helt redesignet hekk og noe høyere bakkeklaring.

Importøren forventer høy etterspørsel i Norge og har derfor nå åpnet for å reservere en prioritert plass i køen ved å betale et refunderbart innskudd på 20.000 kroner.

– Da vi så konseptbilen Mission E Cross Turismo i Genève for et par år siden trodde vi nesten ikke at det var sant; her var nemlig bilen vi hadde ønsket oss for det norske markedet, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

Enda mer av en norgesbil

Porsche fremhever da også at en helelektrisk Porsche som dessuten har plass til «en aktiv livsstil og tilhørende utseende» som importøren uttrykker det, er godt tilpasset nordmenns bilpreferanser.

– Det var nok flere av de mer garvede bilentusiastene som rynket på nesen da vi for noen år tilbake slapp nyheten om vi skulle lansere vår første helelektriske sportsbil - men vi ser at det er skikkelige bilentusiaster som kjøper Taycan, sier Scheel.

– Produktet leverer på kjerneverdiene til Porsche, og blir ikke bare oppfattet som en fantastisk elbil, men som en fantastisk Porsche uansett drivlinje. Med dagens avgiftssystem som oppmuntrer til å velge nullutslipp har vi vippet over mange kunder til å velge elektrisk også i sportsbilsegmentet, konstaterer Porsches mann i Norge.

Det vil ifølge importøren bli gitt løpende informasjon om reservasjonsprogrammet til dem som har reservert.

Interessentene kan når som helst melde seg av reservasjonsprogrammet. Innskuddet vil bli tilbakebetalt når bilen bestilles eller dersom reservasjonen blir kansellert.

Kommer til neste år

Planen var opprinnelig at Taycan Cross Turismo skulle vises i år, men den ble utsatt til 2021. Det er observert minst én maskert førproduksjonsbil i Oslo tidligere i høst, så bilen er åpenbart nå i rute.

Det er ventet at den vil produseres fra tidlig neste år og lanseres i andre kvartal.