<b>NESTE GENERASJON: </b>Peugeot-konsernet (PSA) skal introdusere en egen elbilplattform i 2023.
NESTE GENERASJON: Peugeot-konsernet (PSA) skal introdusere en egen elbilplattform i 2023.

Utvikler dedikert elbil-plattform:

Nå går også Peugeot for Tesla-metoden

Neste generasjon elbiler fra Peugeot-konsernet skal få mye lengre rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

PSA med ny elbil-arkitektur

  • Neste generasjon elbiler fra konsernet (Peugeot, Opel, Citroën og DS), vil være basert på en egen plattform, kalt eVMP.
  • Arkitekturen skal være klar i 2023 og første modell skal være en elektrisk SUV, etterfølgeren til dagens 3008.

PSA (Peugeot Société Anonyme)-gruppen, som inkluderer Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall og DS, utvikler nå en ny produktarkitektur spesifikt for elbiler, som skal være klar i 2023.

Det annonserte konsernsjefen Carlos Tavares da konsernets relativt gode resultater for første halvår ble presentert denne uken.

Den annonserte arkitekturen skal danne basis for neste generasjon kompakte og mellomstore modeller for konsernets merker.

Ledestjernen Tesla

Det er tydelig at stadig flere tradisjonelle bilprodusenter har fått øynene opp for at det er Tesla som leder veien inn i elbilalderen og at det er på høy tid å styrke satsingen.

Omtrent samtidig som PSA annonserer sine planer, utarbeidet koreanerne i Hyundai en lignende strategi med dedikert elbil-arkitektur.

Adaptiv elbilplattform

PSA har døpt den eVMP, for «Electric Vehicle Modular Platform». Den skal gjøre det mulig å bygge batterielektriske biler med betydelig lengre rekkevidde enn dagens modeller har.

Batterikapasitet vil etter dagens estimater bli fra 60 til 100 kilowattimer. Det skal besørge 400 til 650 km rekkevidde på én lading.

Batteriene skal kunne forsyne elmotorene med tilstrekkelig gode ytelser - opptil 250 kilowatt eller 340 hestekrefter.

Krav om lønnsomhet

For PSA-gruppens toppsjef Carlos Tavares, kjent for å knekke koden for å forene produktforbedring med kostnadsreduksjoner, skal dette skje samtidig som bilene er økonomisk effektive å utvikle og produsere.

- 650 km rekkevidde er hva vi trenger å kunne tilby innen 2025, sier Tavares, ifølge Automotive News.

Selv om den nye arkitekturen skal være optimalisert for å bygge rene elbiler, skal den utvikles på en slik måte at PSA vil kunne tilpasse den til en hybrid drivlinje, presiserte Tavares under sin presentasjon.

Bilene som bruker den nye produktarkitekturen vil kunne få enten to- eller firehjulsdrift.

Også Fiat og Chrysler?

Det er uvisst om også biler fra Fiat, Chrysler og Jeep (FCA-gruppen, som PSA er i prosessen å fusjonere med) vil baseres på arkitekturen eVMP, fordi avtalen ennå ikke er i havn.

Det sal først avklares om den kan godkjennes etter gjeldende konkurranseregelverk.

- Men vi er overbevist om at plattformen er konkurransedyktig, og når tiden er moden, vil vi ha samtaler om det med familiens nye medlemmer, sier Tavares.

Nøkkelen til lønnsomhet

Ifølge analytikeren Philippe Houchois i investeringsbanken Jefferies vil eVMP-plattformen kunne bli av avgjørende betydning for å kutte kostnader videre på konsernnivå inkludert integreringen av FCA (Fiat-Chrysler)-gruppen i konsernet.

I kjent Tavares-stil er plattformen utviklet både med tanke på teknologisk effektivitet og på økonomisk innsparingspotensial.

Eksempelvis er den i stor grad avledet av den eksisterende, modulære EMP2-plattformen slik at man i stor grad kan bruke produksjonsverktøy som allerede finnes.

Videre er den designet slik at den på forhånd er tilpasset komponenter av standarddimensjoner - som batteripakkene.

Elbil-racet mellom Volkswagen AG, PSA/FCA, Renault, Ford og GM ser ut til å kunne komme i gang for alvor i løpet av de neste tre til fem årene.