BESTSELGERDUELLEN: En av disse bilene kommer til å bli den mest selgende bilen i Norge 2018, Nissan Leaf eller VW e-Golf. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Nissan Leaf vs VW e-Golf i prestisjeduell:
Leaf eller e-Golf? Her er vår dom
Ingen kjøper el-biler som nordmenn. Og vi kjøper helst Nissan Leaf eller Volkswagen e-Golf. Motor har stilt de to norgesfavorittene opp mot hverandre: El-bilpionéren på en ene siden. ikonet som har gitt navn til en hel bilklasse, på den andre. Til slutt fikk vi en vinner. Knepent på poeng.
De beste el-bilene er snart bare et tilhengerfeste fra å innfri kravene nordmenn flest har til bil. Det sier ikke så lite. Både klimaet og avgiftene gjør oss ekstra kravstore her i nord.
Motors duellanter er to gode eksempler på hvor fort utviklingen går.
Det er ikke lenge siden i tid, men en evighet i elbil-utviklingen, at vi snakket om hvor kaldt vi kunne orke å ha det i bilen for at batteriet skulle rekke lengst mulig.
I dag har Leaf og e-Golf elementer av komfort som pompøse luksusbiler ikke kan matche.
Og rett rundt hjørnet kommer SUV’ene med firehjulstrekk, hengerfeste, større bagasjerom og rekkevidde tur-retur hytta.
Dermed er vi inne på noen av de viktigste kriteriene i denne duellen: Rekkevidde, praktisk bruk og pris.
Klikk på bildene for å komme rett til de detaljerte testene av bilene.
Rekkevidden først:
Her ender det med tilnærmet dødt løp. Leaf har litt større teoretisk rekkevidde, både i følge den utdaterte og snart nedlagte NEDC-normen (378 km. for Leaf, 300 km. for Golf) og den nye og strengere WLTP-normen, som fort gir 20 prosent dårligere rekkevidde.
Men Leaf har også et høyere forbruk enn Golf. I praksis er Motors erfaring denne:
Er du svært bevisst på å få maksimal rekkevidde, så kommer du litt lenger med Leaf. Har du et vanlig bruksmønster, kommer du like langt med Golf. Leaf vil forøvrig komme med en oppgradert batteripakke i nær framtid, men Nissan er foreløpig sparsomme med opplysninger.
Begge biler har effektive måter å generere strøm på. Den morsomste finner vi i Leaf.
Du kan både akselerere til 100 og bremse til 0 med gasspedalen. I bykjøring og køkjøring fungerer det ypperlig, i tillegg til at det naturligvis gjenvinnes strøm. På landevei bør du koble ut e-pedalen og la bilen rulle lettere. Det er litt som å kjøre med brekket på.
Golf har en mer klassisk løsning, der du vipper girspaken enten til siden eller ned for å generere i fire ulike trinn. Men du kan ikke stoppe helt opp, som med Leaf.
Dette er en paradegren for den 22 centimeter kortere Golfen. Den vinner når alle vitale mål skal vurderes. I baksetet har for eksempel Golf fem centimeter bredere sittepute og tre centimeter mer skulderbredde. Det merkes i praksis. Benvinkelen er også mer behagelig.
Leaf har større bagasjevolum som femseter. Den er med andre ord best de gangene du må fylle opp bilen med baksetet i bruk.
Alle øvrige praktiske øvelser vinner Golf:
Den har bredere lasteåpning, lavere lastekant og et tilnærmet flatt gulv når baksetet felles ned. Baksetet har også skiluke. I Leaf blir de nedslåtte baksetene liggende i veien for alt langt gods som skal skyves inn bagasjerommet. I tillegg er det på toppmodellen en høyttaler som stikker opp fra gulvet og stjeler 20 liter volum.
Du får topputgaven av Leaf pluss en god del utstyr før du kommer opp på startprisen på Golf. Til gjengjeld er det ikke så mye ekstra du trenger i en Golf.
Men du bør regne drøyt 30.000 kroner i forskjell. Rundt 10 prosent av nybilpris. Det er mye i denne prisklassen. Begge er svært attraktive på bruktmarkedet.
Produksjonen av disse bilene går så det gnistrer, men etterspørselen er høyere enn kapasiteten.
Nissan Norge melder at en Leaf har leveringstid på cirka seks måneder, mens VW-importøren lover at e-Golf kan leveres i siste kvartal av 2018.
El-bilene har ødelagt all sjarm knyttet til motorkarakteristikk og girkasser. Her er det bare å sette spaken i D og gasse på. Til gjengjeld går det lynkjapt unna. I tillegg til den nevnte komforten fra luksusklassen, får du fartsressurser fra sportsbilklassen.
På papiret gjør Leaf klassikeren 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Et utenkelig tall for en fossil familiebil til 300.000 kroner. Leaf har 14 hester sterkere motor og i teorien bedre spurtegenskaper enn Golf.
Men i praksis er det umulig å skille dem.
Det er litt enklere når alle kriterier summeres. Og det er bare å fastslå: Gamlefar er virkelig i støtet!