<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELBILBØLGEN:</span> Stadig flere velger elbil, men salget halter etter 2025-målet.
ELBILBØLGEN: Stadig flere velger elbil, men salget halter etter 2025-målet.

Nye beregninger fra TØI:

Elbilsalget ligger bak skjema til 2025-målet

Samtidig som politikerne har startet debatten om innføring av elbil-moms, konstaterer NAF og Transportøkonomisk Institutt at elbil-veksten ligger bak skjema til 2025-målet.

Publisert

Hva er 2025-målet?

  • Stortinget har satt en målsetting om at alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler.
  • Det foreligger ingen planer om samtidig å forby salg av biler med forbrenningsmotor.

Det viser en beregning Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjort for NAF.

– Det selges for få elbiler sammenliknet med regjeringens mål. Dette er helt feil tidspunkt å snakke om å innføre moms på elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbilsalget stiger og er opp til en andel av nybilmarkedet på 51,75 prosent i 2020, og det er opp over 10 prosent fra samme periode i fjor.

Likevel:

Det mangler fortsatt 6000 nye elbiler for å holde takten fram mot 2025, sier NAF i en pressemelding med utgangspunkt i tallene fra TØI.

For sakte

– Tallene viser at det kan være mulig å nå over 90 prosent elbiler av nybilsalget i 2025, om momsfritaket beholdes, rekkevidden øker og batteriprisen synker. Selv for dette målet går salget i 2020 for sakte. Salget burde ligge på 57 prosent av nybilsalget. Fasiten så langt i år er 52 prosent, sier Sødal.

Parallelt med økningen i elbilsalget tar stadig flere partier til orde for en gradvis innfasing av avgifter på elbiler.

NAF advarer mot å starte avgiftsgaloppen nå.

– Salgstallene så langt i år viser at 2022 vil være for tidlig. NAFs vurdering er at man minst burde vente til 2024, og da starte med moms på de dyreste elbilene først, sier Sødal.

Slik var de siste salgstallene fra OFV:

NAF estimerer at det blir solgt rundt 69 000 nye elbiler i 2020 – av et totalt anslag på 130 000 nye biler.

Hvis man skulle holde jevn takt med 2025-målet, burde 75 000 av disse være nullutslippsbiler, i følge NAFs tall. Elbilenes prosentandel av nybilsalget er på snaut 52 prosent, men burde vært på 57 prosent hittil i 2020.

Powered by Labrador CMS