LAKKPROBLEMER: Bilkunden oppdaget problemer med lakken, og da Tesla omlakkerte hele bilen ble det bare verre. Her er en Model X i feilfri utgave. Foto: Illustrasjonsbilde

Historien om Tesla-salget som gikk galt:

– Tesla-lakken har feil og mangler

Oslo-mannen fikk en «mandags-Tesla», og da Tesla forsøkte å rette feilene ble det bare verre. Her er historien om luksusbilkjøpet som gikk galt.

Publisert Sist oppdatert

Allerede ved overleveringen oppdaget Tesla-kjøperen flere feil på Model X-SUVen til 1,1 millioner kroner, blant annet på lakken. Tesla Norge tilbød utbedringer og fem års gratis service.

Men bilkjøperen var så misfornøyd at han krevde heving av kjøpet. Han lot bilen bli stående hos Tesla.

Etter hvert fant Tesla selv ut at manglene på lakken på den splitter nye bilen var så omfattende at de tilbød full omlakkering.

Les også: Teslasalget stuper i Kina

Mangelfull lakkering

Omlakkeringen tok mye lenger tid enn Tesla trodde, og da det hadde gått nesten to måneder over anslått reparasjonstid krevde bilkjøperen på ny heving av kjøpet.

Det skulle også vise seg at omlakkeringen var mangelfull. Oslo Bilskadetaksering påpekte synlige støvkorn og ujevnheter i lakken.

– Den påførte lakken har feil og mangler. Etter vårt skjønn har ikke kunden fått det han har betalt for. Lakken har forringet kvalitet og dette problemet vil følge bilen i hele livsperioden, skriver bilskadetakseringsfirmaet i en uttalelse.

Dessuten skal falkevingedørene gå mot hjulkassene ved lukking, hevdet de.

Les også: Hvem er best? Model X eller I-pace?

Kritiserer Tesla

Igjen avviste Tesla Norge hevingskravet fra kunden. De mener kunden ikke har grunnlag for å kreve heving. De bestrider også bilskadetakseringsfirmaets uttalelse.

Bilkunden klaget først til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som kommer med sterk kritikk av Tesla.

De legger til grunn at bilen hadde flere mangler og at lakkproblemene ikke er tilfredsstillende utbedret. Forbrukerklageutvalget finner heller ingen grunn til å betvile bilskadetakseringsfirmaets vurderinger.

Les også: Elbilplanene til alle bilmerkene

Tesla følger ikke vedtaket

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Oslo-mannen får heve hele kjøpet, og at han får tilbake alle pengene samt renter.

Men Tesla ønsket ikke å følge vedtaket.

– Vi har kommet til enighet med kunden, skriver kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge i en epost til Motor.

Har lyst

Når Motor ringer bilkunden forteller han at han fortsatt har Teslaen, og at han ikke har fått levert den tilbake.

– Advokaten min sier det er best å ikke si moe. Jeg har lyst til å si noe, men jeg kan ikke, sier bilkunden til Motor – som ikke vil si hvilken kompensasjon han eventuelt har fått.

Tesla vil heller ikke si noe mer.

– Vi kommer ikke til å gå inn på noe større detaljnivå i media, sier kommunikasjonsdirektøren.