KAN SPARE MILLIARDER: Med mange hundre tusen elbiler som kan koble seg til nettet både for å lade og for å sende strøm tilbake, kan man utjevne belastningen og potensielt spare enorme summer. Nå er Tesla Model 3 klargjort for slik lading.
Tesla Model 3 er klargjort for toveis lading:
Kan Teslaen din bli en inntektskilde?
Den japansk-produserte ladestandarden CHAdeMO gjør elbilen til en potensiell strømleverandør. Nå viser det seg at Tesla forbereder samme teknologi.
Tesla har lenge konsentrert seg om å lage egne batteripakker for stasjonær energilagring heller enn å gjøre bilene til en del av strømnettet ved å gi dem muligheten til å sende lagret energi tilbake til nettet ved behov (V2G-teknologi).
Nå ser det imidlertid ut til at sistnevnte mulighet også i høyeste grad tas på alvor av elbilprodusenten, skal vi tro nettstedet Electrek.
Økningen i antall elbiler på veiene vil uunngåelig føre til økt strømforbruk. Delvis derfor har det i flere år vært snakk om hvordan man kunne nyttiggjøre seg den lagrede energien når den ikke er i bruk.
Særlig Nissan var tidlig ute med å snakke om muligheten for en såkalt V2G-løsning for Vehicle-to-Grid eller «kjøretøy til strømnett» Ja, ikke bare snakke om den, men også klargjøre for den.
Det som behøves er en lader med integrert inverter som kan likerette strøm til batteriet, og vekselrette strøm fra batteriet – samt den nødvendige elektroniske styringsenheten.
Hos Tesla har holdningen til teknologien så langt ikke vært direkte entusiastisk, selv om den amerikanske produsenten slett ikke er avvisende til konseptet.
Nå viser det seg ifølge Electrek at de i det stille har klargjort sin nyeste elbilplattform, som Model 3 og Model Y baseres på, for såkalt bidireksjonell lading - eller enklere sagt toveis lading.
Ideen er at man lader bilen når strømmen er rimelig, og sender den tilbake til nettet når den er dyr. Hvis dette foregår i stor skala, vil det bidra til å avlaste strøm- og effekttoppene i strømnettet.
Løsningen der man nøyer seg med å bruke strømmen fra elbilbatteriet i hjemmet ved behov – eksempelvis ved strømbrudd - er på en måte en mellomløsning, som kalles Vehicle to Home eller V2H.
Frem til nå har bare Nissan aktivt frontet denne teknologien med modellene Leaf og Nissan eNV200. Disse kan levere strøm fra batteriet gjennom CHAdeMO-kontakten. Det er CHAdeMO-protokollen som tillater dette.
En enklere og rimeligere metode for å bidra til å jevne ut belastningen på strømnettet er de såkalt smarte laderne, som sørger for å lade når belastningen ellers er lav.
For å komplettere arsenalet med forkortelser, kalles dette av og til V1G. Kombinert med V2G har dette, ifølge en studie gjennomført av Lawrence Berkeley National Laboratory, potensial for å spare milliarder hvis det gjennomføres i stor skala, noe som blir mulig etter hvert som elbilparken i en del land blir større.
Det spekuleres i at Tesla kommer til å annonsere at de vil innføre slik teknologi når den såkalte batteridagen, som nylig ble utsatt til juni, skal arrangeres.
Annonse
– Model 3 er klar
Og ifølge Electrek er altså Tesla Model 3 klar med den nødvendige teknologien. De har snakket med Marco Gaxiola, en elektro-ingeniør som var med å plukke fra hverandre en Model 3 for å studere dens tekniske detaljer for en konkurrent (såkalt reverse engineering).
Til nettstedet sier han:
– Det jeg fant ut under studien av ombordladeren i Model 3 er at den er fullt bidireksjonelt designet Det betyr at strømmen kan konverteres fra vekselstrøm til likestrøm, men at den også kan føres i motsatt retning - fra batteriet til vekselstrøm-siden, altså en DC-til AC-inverter. Når den er til stede i bilen, er det kjent som V2G.
Gaxiola la til at den bidireksjonelle designen gikk igjen tre ganger på kretskortet, en sikkerhetsforanstaltning/backup som sørger for at systemet fungerer selv om en krets svikter.
Ifølge ham betyr dette at V2G-teknologien kan aktiveres i bilen via online-oppdatering på det tidspunktet Tesla velger.