MENS VI VENTER…: Mange nordmenn venter på den kommende Tesla Model Y. Det kan være en medvirkende årsak til lavere salg den siste tiden, i tillegg til koronakrisen og økende etterspørsel i andre europeiske land. Foto: Tomm W. Christiansen

Salget stupte i april til «historisk lavt» nivå:

Hvor har det blitt av norske Tesla-kjøpere?

Med bare 74 registrerte biler i april falt Tesla ut av topp 20-listen over de mest solgte bilmerkene i Norge. Hva har skjedd med merket som i fjor kjempet med Volkswagen om førsteplassen gjennom det meste av året?

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Tesla-salget falt med over 90 prosent i april og er så langt i år under en femtedel av fjorårsnivået.

De 74 registreringene Tesla oppnådde i april fordeler seg på 44 Model 3, 23 Model X og 7 Model S. Etter fire måneder er det registrert 1482 biler fra Tesla, noe som gir dem en markedsandel på 3,7 prosent og en 10. plass på registreringsstatistikken.

I april i fjor ble det registrert 811 Tesla-biler og etter de første fire månedene i 2019 lå den amerikanske produsenten på førsteplass foran Volkswagen, med 7.835 nyregistreringer.

Les også: Tesla målt til 221 km/t i Bergen

11 ganger flere i april i fjor

En dypdykk i de øvrige registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at april fremstår med en av de absolutte bunnoteringene siden Tesla-salget for alvor tok av i Norge med Model S i august 2013.

Det var 185 nyregistrerte Teslaer akkurat den måneden.

Det finnes flere forklaringer på disse tallene – og den mest åpenbare er at de fire første månedene i fjor var helt eksepsjonelle.
Da skulle en oppdemmet mengde bestillinger av Model 3 gjennom tre år, skulle ut på markedet over en kort periode. Det er dessuten vanlig at den første måneden i hvert kvartal er svakere for Tesla.

Even Sandvold Roland, som er Senior Communications Manager i Tesla Motors Norway, kommenterer slik:

– 2019 var et spesielt år for Tesla. Vi leverte ut Model 3 både til de som hadde reservasjoner helt fra 31. mars 2016 og til de som bestilte fortløpende i løpet av året. Dermed ble registreringstallene mye høyere enn i et normalt år, sier Roland.

– Tesla er ikke organisert på samme måte som resten av bilbransjen, og det gir ikke mening å se på Teslas registreringstall i en enkelt måned isolert sett. Vi jobber i kvartalsvise sykluser. På grunn av produksjonsflyten på fabrikken i California og tiden det tar å transportere biler til Norge, blir det naturlig store svingninger i registreringstallene innenfor et kvartal. De samlede tallene for et enkelt kvartal er den minste tidsperioden som potensielt kan gi meningsfull informasjon.

– Vi opplever stadig god interesse for premiumbilene Model S og Model X, og for den rimeligere familiebilen Model 3. I tillegg er det mange nordmenn som gleder seg til Model Y kommer på markedet, avslutter Even Sandvold Roland.

Les også: Tok grep – hengerfeste kan nå ettermonteres på Tesla Model Y

Norge skviset?

Etter hva Motor erfarer har det kunnet være en viss manko på leveranser til Norge på grunn av stigende etterspørsel i andre europeiske land.

På spørsmål til kommunikasjonssjefen om dette kan være tilfellet, får vi til svar at Tesla ikke går ut med den typen opplysninger.

Men tallene i en del andre land er i sterk økning:

I mars ble det eksempelvis registrert over 4700 Tesla Model 3 i Storbritannia, over 2000 i Tyskland, 1385 i Frankrike, 1339 i Nederland og over 1000 i Sverige.

I april var bilen dessuten den mest solgte bilmodellen i Storbritannia (ca. 650 biler), riktignok i et marked som har bortimot kollapset fullstendig. 

Men uansett gikk altså svært mange flere biler fra Tesla til andre markeder i første kvartal i år, enn hva som var tilfellet i 2019…