<b>PÅ NORSKE VEIER: </b>Motor har prøvekjørt nye Mazda MX-30 i Norge – på tyske skilter. Det ble en positiv opplevelse.
PÅ NORSKE VEIER: Motor har prøvekjørt nye Mazda MX-30 i Norge – på tyske skilter. Det ble en positiv opplevelse.

Motor har prøvekjørt Mazda MX-30:

Like bra som bestselgeren

Mazda MX-30 blir aldri noen ny e-Golf på registreringslistene. Det skyldes ikke bilens egenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Mazda MX-30

  • Lav pris (fra 250.000) og kort rekkevidde (200 km.) er opplagte stikkord.
  • Høy komfort, bra materialkvalitet og en dose sjarm, er faktorer du vil oppleve på sikt.

Den gamle helelektriske storselgeren fra Volkswagen vil markere et av norsk bilhistories mest brutale farvel når den snart forsvinner fra produksjonsbåndene.

Norgesfavoritten ligger altså i all sin metallicprakt på førsteplassen på nyregistreringslistene her hjemme, innen den kobles fra alle maskiner og ruller ut på de evige skrothauger.

Lavere pris

Uten Covid-19 hadde trolig e-golfen allerede vært faset ut til fordel for ID.3.

Mazda MX-30 har i stor grad de samme spesifikasjonene som e-Golf.

Men langt lavere pris - selv med de kraftige rabattene Volkswagen nå tilbyr hvis du henter ut en e-golf fra dødsleiet.

Og litt dårligere rekkevidde: 200 kilometer mot e-Golfs 231 kilometer. Begge deler ganske snaut i 2020.

På den annen side, rekkeviddefokuset er ikke lenger like hysterisk.

<b>SPESIELL:</b> Bakdørene er hengslet i bakkant og fordørene må åpnes først. Særpreget, men ikke spesielt praktisk. Og det er dårlig plass til barneseter.
SPESIELL: Bakdørene er hengslet i bakkant og fordørene må åpnes først. Særpreget, men ikke spesielt praktisk. Og det er dårlig plass til barneseter.

Merkevare

Elbilene er i ferd med å skape en mer behovstilpasset bilpark, all den tid ingen av dem foreløpig er i stand til å erstatte en dieseldrevet familiefrakter annet enn i husholdnings- og klimaregnskapet.

Så er det selvsagt de enorme forskjellene på merkevare og status - fortjent eller ei - som gjør at vi ikke skal trekke sammenlikningen mellom en elektrifisert klassiker som e-Golf og en fersking som MX-30 lenger enn omtrent hit:

MX-30 vil aldri bli en ny e-Golf på registreringslistene. Det betyr ikke at bilen ikke er like bra. På flere områder er den faktisk bedre.

Forsmak

Noen få norske biljournalister har fått teste en MX-30 på norsk jord et knapt døgn. Ikke lenge nok til å foreta verken grundige rekkevidde- eller ladetester.

Men lenge nok til å få en følelse av hva Mazda ønsker å bidra med på elbilmarkedet. Noen av oss fikk riktig nok en forsmak i Lisboa fjor høst, da bilene var pakket inn i skallet til bilen den deler plattform med, den lille SUV-en CX-30.

Første elbil

Mazda har historisk sett gått sine egne veier. Det gjør de også med MX-30, deres første elektriske bilmodell.

Mens andre produsenter markedsfører elbilmotorens iboende stillhet for alt den er verdt, så velger Mazda å legge på lyden fra en god, gammeldags fossilbil.

<b>SÆRPREG: </b>Her sees den smale bakdøren godt. Konstruksjonen kjenner vi fra sportsbilen RX-8.
SÆRPREG: Her sees den smale bakdøren godt. Konstruksjonen kjenner vi fra sportsbilen RX-8.

Skolert elbilnasjon

I motsetning til i Lisboa i høst, fylles vi nå med en høy grad av ambivalens. I positiv retning kan vi gjenta det vi skrev den gangen:

Sjelden har vi hørt en mer behagelig, sofistikert bensinmotor. Men den er altså kunstig. Og den sitter i elbilen til Mazda.

Nærmere et år senere tenker vi mer dette: Norge er verdens mest skolerte elbilnasjon. Du finner ikke en elbileier som savner lyden av en forbrenningsmotor.

Tvert i mot - den lyden føles plutselig like fremmed som synet av en som fyrer opp en sigarett.

Skjer ingenting

Og mest merkelig:

Den er der, enten du vil eller ikke. Motorlyden kan ikke slås av. Da hjelper det lite av den låter som verdens deiligste sekser.

Og hører man ekstra nøye etter, så låter den bare ved akselerasjon. Ved aktiv regenerering - tilsvarende nedgiring på en forbrenningsmotor - så skjer det ingenting.

<b>KVALITET</b>: Form og funksjon er som i de øvrige av dagens Mazdaer, men midtkonsollen, den nedre skjermen og girspaken føles ny. Høy kvalitetsfølelse.
KVALITET: Form og funksjon er som i de øvrige av dagens Mazdaer, men midtkonsollen, den nedre skjermen og girspaken føles ny. Høy kvalitetsfølelse.

Mer behagelig

Forklaringen fra Mazda er todelt: Alle elbilmotor er ikke like stillegående under akselerasjon eller i høye hastigheter. Mazda mener litt klassisk motorlyd fra høyttalerne er mer behagelig enn lyden av en trikk, eller enda verre – et utrykningskjøretøy.

Men da bør de heller sjekke hva for eksempel Mercedes har gjort for å dempe lyden i EQC - og hvorfor Audi ikke har klart det like bra i e-tron. Og du finner neppe mange eiere av e-Golf eller Nissan Leaf som er plaget av dette.

Fossefall

Men viktigst for Mazda: Motorlyden skal gi føreren en enda tettere symbiose med bilen.

Mazda-ingeniør Tobias Overdiek sa blant annet følgende til Motor under kjøringen i Lisboa.

– Føreren skal få en følelse han kjenner igjen når han trykker på gassen og hører motorlyden. Han skal høre kreftene som brukes, som når man hører en dryppende kran eller et fossefall. Du hører med en gang hvor mye vann det handler om. Sånn vil vi det skal oppleves i bilen også.

Numme to bil

Batteriet på 35,5 kWt gir en rekkevidde på rundt 200 kilometer. Der blir Mazda slått av alt relativt moderne. Men dette er ikke primært en bil for de lange etappene, selv om komforten og trivselsnivået hadde tålt minst 20 mil til før en ladestopp.

Dette er en bil for de tradisjonelle daglige gjøremålene – eller en nummer to bil. Mazda mener at deres elbil per i dag representerer den riktige kombinasjonen av brukernes behov og miljøavtrykket fra en elbils livssyklus.

<b>MIDDELS:</b> 366 liters bagasjerom er på det jevne i denne klassen. Velger du basshøyttaler, så forsvinner ytterligere 20 liter. Ladekabelen må uansett ligge og slenge.
MIDDELS: 366 liters bagasjerom er på det jevne i denne klassen. Velger du basshøyttaler, så forsvinner ytterligere 20 liter. Ladekabelen må uansett ligge og slenge.

Solid trykk

Motoreffekten på 140 hester er også lavere enn svært mange. Men mer enn nok. Mange av dagens elbiler er ikke i stand til å takle sine drøye 200 hester.

MX-30 er nok en av de tregeste elbilene vi har kjørt - uten at det betyr annet enn at det er en observasjon. I daglig bruk gir 145 hester og 271 Nm. et momentant og solid trykk.

Utklassing

Langt viktigere er at det at MX-30 er en av de mest komfortable elbilene vi har kjørt. Inntrykket vi fikk etter å ha kjørt den kamuflerte bilen i fjor høst, forsterkes på norsk asfalt:

Lydnivået er klasseledende lavt, framsetene svært gode - og det generelle kvalitetsinntrykket høyt. På disse områdene er den bedre enn e-Golf. Ser vi på prisen, så snakker vi om utklassing.

Høy komfort

Komfortnivået er på det samme høye nivået som vi er blitt vant til fra de øvrige modellene fra Mazda de siste årene.

Dørkonstruksjonen legger man selvsagt også merke til. Det er en liten flørt med Mazdas egen legendariske sportsbil RX-8. Bakdørene er hengslet i bakkant, og den såkalte b-stolpen er fjernet.

Særpreget

I praksis må fordørene alltid åpnes og forsetet skyves fram, for at bakdørene skal kunne åpnes og passasjerer komme inn og ut. På førersiden kan setene justeres elektrisk fram og tilbake av baksetepassasjeren.

Vi lette forgjeves etter noen fordeler ved denne konstruksjonen, ut over at det ser spesielt og litt eksklusivt ut når både for- og bakdør er åpen. Særpreget, ja. Praktisk, nei.

Dårlig plassutnyttelse

Bagasjerommet er på 366 liter. 341 hvis du velger bil med ekstra basshøyttaler. Samme problematikk som i Nissan Leaf, og et uttrykk for et av de mange kompromissene vi finner i mange nye elbiler.

De er bygget på plattformen til en bil med forbrenningsmotor, og har et hav av plass som ikke bli utnyttet, for eksempel under panseret. Men MX-30 har verken plass til ladekabler eller en diger høyttaler andre steder enn i bagasjerommet.

<b>DESIGN: </b>Mazda er flinke med detaljene. Som her, med baklysene.
DESIGN: Mazda er flinke med detaljene. Som her, med baklysene.

Betenkelig rekkevidde

Rekkevidde og ladeegenskaper må vi komme tilbake til i senere tester. Men på papiret skal altså MX-30 klare 200 kilometer og lade fra 20 til 80 prosent batterikapasitet på en drøy halvtime på en 50 kW-lader.

Dette er tall som er mer betenkelige enn imponerende på en ny elbil - og dessverre forsvinner det mange potensielle kunder som ikke klarer seg med 13-14 mil på vinterstid, omtrent halvparten av hva tilsvarende store biler kan tilby i 2020.

Svært rimelig

Men Mazda kompenserer med en særdeles fristende pris.

Startprisen er på 249.000 kroner, inkludert frakt og levering. I lanseringsperioden - i første omgang ut juli - kan du også få en "First Edition" med masse utstyr til 260.000 kroner.

For øvrig er det to forskjellige utstyrsversjoner: Innstegsmodellen «Sky» og toppmodellen «Cosmo» til 285.000 kroner. Alle bilene har blant annet varmepumpe og app-styring av diverse funksjoner som forvarming av batteriet.

Masse utstyr

Er du en av dem som har klart deg bra med en e-Golf og greie ladefasiliteter over natten, så vil neppe rekkevidden til MX-30 gi deg noen ubehagelige opplevelser.

Da får du en bil som er mer komfortabel og mer særpreget - og stappfull av utstyr til en lavere pris.

<b>ÅPNER:</b> Baksetepassasjerene kan skyve fram førersetet elektrisk.
ÅPNER: Baksetepassasjerene kan skyve fram førersetet elektrisk.