TRIO PÅ TOPP: Noen høydepunkt i Mazda-historien, ved tre av dem – R360 Coupé, sportsbilen MX 5 og elektriske MX-30. Foto: Mazda
TRIO PÅ TOPP: Noen høydepunkt i Mazda-historien, ved tre av dem – R360 Coupé, sportsbilen MX 5 og elektriske MX-30. Foto: Mazda

Mazda er 100 år i 2020:

Feirer jubileum med fortidens farger

I påvente av Mazdas første elektriske bil, kan vi stoppe opp ved en skikkelig fossil versjon. Nå kommer det jubileumsmodeller i fargene til pionéren fra 1960.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Fem modeller i Norge kommer som «100th Anniversary Special Edition».

Mazda R360 Coupé var Mazdas første personbil. Den ble lansert i 1960, 40 år etter at merket ble grunnlagt i Hiroshima.

Bilen hadde egenskaper og særtrekk som fortsatt skal være fundamentet for Mazda: God design, innovativ teknologi og glimrende kjøreegenskaper.

Blant annet kom den lille bilen med firetaktsmotor, automatgir og utstrakt bruk av lettmetall for å redusere vekten.

Topputgaven ble levert med en elegant fargekombinasjon av hvit og burgunder, og det er denne kombinasjonen vi nå får se på Mazdas jubileumsmodeller.

Begrenset

På verdensbasis blir alle Mazdas modeller tilgjengelig i et begrenset antall jubileumsmodeller. På det norske markedet gjelder det modellene MX-30, CX-30, CX-5, MX-5 og Mazda3.

Alle kommer med alt tilgjengelig fabrikksmontert utstyr - og har i tillegg en rekke unike utstyrselementer og designdetaljer i burgunder og med «100th Anniversary»-emblem. Blant annet hodestøtter, gulvmatter, nøkler, navkapsler og diverse utvendige detaljer.

100-åringen Mazda har absolutt en bilhistorie å være stolt av, spesielt innenfor motorproduksjonen. Mazda har en god tradisjon i gå sine egne veier, ikke minst med en urokkelig tro på wankelmotorens kvaliteter.

Også vi nordmenn har hatt tillit til merket. Mazda var landets mest solgte personbilmerke i 1975, og lille 323 var landets mest solgte enkeltmodell i 1981.

Lekre modeller

Mazda var tidlig ute med å søke hjelp fra europeiske designere, og har hatt flere lekre enkeltmodeller. På begynnelsen av 80-tallet var det også mye amerikansk inspirasjon å spore i de store og myke versjonene av toppmodellen 929.

Men Mazda gikk inn en slags kreativ dvale på 80-90-tallet, mye fordi de ble underlagt Ford. Lille og sporty MX 5 som kom i 1989, gjorde mye for imaget. I dag er denne modellen et levende ikon. 

Og kanskje den lekreste versjonen av jubileumsmodellen.