- Jeg må nesten gi det litt kjedelige rådet vi pleier å gi når det gjelder bilkjøp. Det er rett og slett å kjøpe bil ut fra det behovet du har, sier teknisk ekspert i NAF, Tom Andre Nilsen.
- Men hvis det gjelder et valg mellom ladbar og ikke ladbar, på generell basis, er rådet fra meg ladbar ut fra nordmenns generelle kjøremønster.
Han får følge av Geir Malmedal, leder av politisk avdeling i NAF.
- Det er veldig vanskelig å gi råd om bilkjøp, fordi endringene skjer raskere enn før. Men skulle jeg valgt mellom ladbar hybrid og ikke-ladbar hybrid, ville jeg helt klart valgt den mest miljøvennlige løsningen, som er ladbar. 90 prosent av nordmenns kjøring er småturer, og det betyr at de fleste kjøreturene kan gjøres elektrisk med en ladbar hybrid.
Da hybridbilen kom, var den et godt miljøvennlig alternativ, og det vil den fortsatt være for mange.
Men med tanke på utslipp og avgifter mener Malmedal at hybridbilene, inkludert ladbare, kanskje ikke vil være konkurransedyktige i Norge på lenger sikt.
I Europa tror han hybridbilene vil ha mye lengre levetid. Der er utskiftingen av den fossile bilparken kommet mye kortere enn i Norge.
Men han understreker at det på ingen måte er grunn til å angre for dem som har kjøpt hybridbiler.
– For mange vil hybridbiler vil være en hensiktsmessig bil i flere år fremover. Akkurat som diesel vil være det for mange som bor i distriktet og kjører lengre avstander daglige.
– Tar man en risiko ved å kjøpe en hybridbil?
– En litt økt risiko, men det er jo risikoen du betaler for når disse bilene, særlig ladbare hybrider, har lavere avgifter ved kjøp, sier Tom Andre Nilsen.
Han skjønner godt at hybridbiler er blitt en suksess på det norske markedet.
– Med disse bilene vil mange kunne få mye for pengene, med tanke på behov. Du kan ha et billig bilhold i hverdagen, samtidig som du ikke har rekkeviddeangst. Og i motsetning til elbiler, har denne typen biler hatt flere modeller som passer for familier, eller de som ønsker seg SUV eksempelvis.
– Det har vært mye snakk om jukse-hybrider?
– Vi har ikke hatt en såkalt kjøretøysyklus som har klart å gi forbrukerne reelle tall på forbruk. Når den nye kjøretøysyklusen kommer i 2019 vil de «dårlige» hybridene, som så å si ikke har noen elektrisk rekkevidde, bli endelig avslørt, sier Geir Malmedal og Tom Andre Nilsen.