En ladbar hybridbil har både bensin-/dieselmotor og en elektrisk motor. Når el-batteriet er tomt, slår bilen over til å bruke bensin eller diesel. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Ladbar hybridbil

Hvor langt går den på batteri - egentlig?

Vi har testet batterikapasiteten på ladbare hybridbiler på bykjøring. Rekkevidden var ikke helt som vi hadde håpet på.

Publisert Sist oppdatert

FEM BILER. Fem sjåfører. Uten krav til spesiell kunnskap om bil for å kjøre denne testen. Alle bilene var toppladet, og vi kjørte i normal hastighet i byen, utenom rushtid. For å kjøre så tilnærmet likt som mulig, kjørte vi i flokk og følge og byttet sjåfør slik at alle kjørte hver bil omtrent like lenge. Alle bilene hadde vinterdekk.
Turen er representativ for en vanlig jobbreise for en Oslo-boer. Temperaturen varierte mellom syv og åtte varmegrader.

Instrumentpanelet i bilene er informativt og innbyr til økonomisk kjøring.

BMW’en gikk kun 15 kilometer på strøm. Nest dårligst var Mercedes med 18 tilbakelagte elektriske kilometer. Audien rakk å gå 28 kilometer på ren strøm, mens Golfen og Outlanderen nådde 30 kilometer.

NÅR DET GJELDER rekkevidden på ren elektrisk kjøring, kommer Golf bedre ut enn Audi. Den kjører 30 kilometer på kun batteri. Dermed er den vinneren der ute i virkeligheten sammen med Mitsubishi. Men likevel et stykke unna oppgitt mulig rekkevidde.

KJØRECOMPUTERNE i bilene lovet også på starten av turen mer enn det vi klarte å kjøre. Eksempelvis påsto Audien at vi kunne kjøre 45 kilometer på strøm, og Mercedesen oppga 28 kilometer da vi startet. Men det er viktig å være oppmerksom på at akkurat som med beregning av hvor langt man kan kjøre på en tank i en fossilt drevet bil, vil antallet kilometer variere etter hvert som turen kjøres. 

– Mange hos oss som kjører denne bilen har fått et langt høyere resultat enn 30 kilometer, sier Anita Svanes i Volkswagen.
–  Kjørestilen har mye å si og det tar litt tid å venne seg til å kjøre elbil. Mange kunder gir tilbakemelding om at de tilpasser seg, etter en tid med hybrid- eller elbil klarer de å kjøre mye lenger før batteriet blir utladet.

KONKLUSJONEN AV VÅR test er at mange tradisjonelle biler komme ned i samme drivstofforbruk, eller lavere, enn de bilene vi kjørte på langkjøring. Men de daglige turene til nordmenn er korte. Hytteturen, harry-handelen og bilturen til dyreparken i Kristiansand, hører for de fleste av oss til sjeldenhetene. Det betyr at vi kan gjøre  dagligkjøringen på strøm, billig og uten utslipp. Det som da blir viktig er rett og slett å lade bilen - både for miljøets skyld og for en økonomisk bruk. 

Fordelen ved en ladbar hybrid, er at bilen slår over til å bruke bensin eller diesel når el-batteriet er tomt.

Rekkevidde på strøm under bykjøring

  • Audi A3 Sportback e-tron: 28 kilometer (importøren oppgir en rekkevidde på inntil 50 kilometer).
  • Volkswagen Golf GTE: 30 kilometer (importøren oppgir en rekkevidde på inntil 50 kilometer).
  • BMW X5 xDrive 40e: 15 kilometer (importøren oppgir en rekkevidde på inntil 31 kilometer).
  • Mercedes 350e: 18 kilometer (importøren oppgir en rekkevidde på inntil 31 kilometer).
  • Mitsubishi Outlander: 30 kilometer (importøren oppgir en rekkevidde på inntil 52 kilometer).

PS: Tallene importørene oppgir for elektrisk drift er alle med forbehold om vær- og føreforhold. Motor kjørte bilene i en temperatur på mellom sju og åtte varmegrader. Kjøreforholdene var bra og vi kjørte i normal bytrafikk. 

Fordeler og ulemper ved ladbar hybridbil

PLUSS

  • En ladbar hybridbil er en bil med både bensin/dieselmotor og elektrisk motor. Bilen har en batteripakke som lades opp slik som i en vanlig elbil. Når energien i el-batteriet er brukt opp, slår bilen om til å bruke bensin/diesel som drivstoff.
  • Hovedtanken bak biltypen er at daglige småturer kan kjøres på elektrisitet, som gir lave utslipp og kostnader.
  • Samtidig trenger du ikke bekymre deg for rekkevidden til el-batteriet, fordi bensin/dieselmotoren tar over når batteriet er tomt. Dermed dekker bilen også behovet for lengre turer til hytta, på ferie og så videre. 
  • Hybridbiler har lavere avgifter enn fossile biler og er derfor gunstigere i pris.

MINUS

  • Bilene er tunge. Dersom du ikke bruker el-batteriet aktivt, vil utslippene bli like høye som hos andre biler.
  • Dersom du ikke har et utvendig ladepunkt hjemme for å kunne lade el-batteriet, må du eventuelt installere dette, det koster 15-20.000 kroner (dersom du lader og bruker bilens el-motor, vil du raskt spare inn denne kostnaden ved å unngå utgifter til bensin).
  • På grunn av batteriet har flere av bilene mindre plass/bagasjeplass enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff.
  • Med en ladbar hybrid får du ikke elbil-godene, slik som tilgang til kollektivfelt, gratis passering i bomringen eller gratis lading på offentlige p-plasser.
  • Flere av hybridbilene har ikke hengerfeste og andre har lavere tillatt hengervekt enn sammenlignbare biler. 
De ulike biltypene har en rekke kjøreprogrammer å velge mellom. Et godt tips er å spørre forhandleren hvilket kjøremodus som er best egnet for ditt behov.

Ladbare hybrider som selges i Norge

  • Audi A3 e-tron
  • BMW i3
  • BMW X5 40 e
  • Mercedes S500e
  • Mercedes C350e
  • Mitsubishi Outlander Phev
  • Mercedes-Benz GLE
  • Opel Ampera
  • Porsche Cayenne S-E Hybrid
  • Porsche Panamera S-E Hybrid
  • Porsche 918 Spyder
  • Toyota Prius Plug-in
  • VW Golf GTE