NORGESKLAR: Denne versjonen av ID.4 blir nok et vanlig syn på norske veier i 2021.

Første ID.4 på plass i Norge:

Dette er selve gullbilen til Volkswagen

20 prosent av ID.4-kundene har bestilt denne i gull. De største optimistene i VW-leiren tror også fargen vil symbolisere salget i 2021.

Publisert

Volkswagen ID.4

  • Pris fra 426.900 (ID.4 1ST) til 509.500 (ID.4 1ST Max) kroner for versjonene med bakhjulsdrift.
  • Batteripakke på 77 kWt netto, med rekkevidde (WLTP) inntil 496 km for ID.4 1ST og inntil 487 km for ID.4 1ST Max.
  • Ladetid (125 kW) 5-80 prosent: 38 min
  • Motoreffekt: P204 hk/310 Nm
  • Bagasjevolum (som femseter): 543 liter
  • De første kundeleveringene skjer fra januar.
  • Modellen med firehjulsdrift leveres i sommer. Pris ikke klar.

Sagt med andre ord:

Dette er bilen mange tror vil ende opp med gullet når antall nyregistreringer skal summeres i desember om et drøyt år.

– Vi legger ikke skjul på at vi har store ambisjoner om dét, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak med et smil like bredt som lyktebåndene på den nye elektriske stoltheten.

Så får fargesynet ditt avgjøre om fargen du her ser bilder av skal skrives med én eller to l-er.

Gul eller gull.

Den første ID.4 har nå satt sine hjul på norsk jord. Planen var at den skulle turnere Norge rundt til forhandlere og nysgjerrige besøkende, men de ferskeste Covid-19-tiltakene har stanset jomfruturen.

Mest attraktiv

Edvardsen-Eibak og kommunikasjonssjef Anita Svanes er uansett stolte over modellen de kan vise til et knippe norske medier som er sluset ett og ett inn i lokalene til importør Harald A. Møller på Frysja i Oslo.

Og de har grunn til å smile. Med hengerfeste, hundebur og skiboks koblet til en gul(l)farget toppversjon, er det trolig den aller mest attraktive versjonen av ID.4 vi står og kikker på.

ELEGANT: ID.4 ser finere ut i virkeligheten, og kanskje spesielt fra denne vinkelen?
HUNDEBUR: Det er plass til en ganske stor hund her, i tillegg er det plass til litt ekstra bagasje i det 543 liter store bagasjerommet.
BEINPLASS: VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak har god plass til beina i baksetet.
FORNØYD: Kommunikasjonssjef Anita Svanes smiler bak rattet. Instrumentpanelet er i grove trekk identisk med ID.3 sitt, med unntak av en større infotainmentskjerm.

Fire farger

Det vil si: Versjonen med firehjulsdrift er naturligvis enda gjevere. Men utseendemessig ser man ikke forskjell.

De første versjonene av ID.4 har som kjent bakhjuldsdrift, og leveres ut til de første kundene rett over nyttår.

Disse kommer i fire farger:

Gul(l)fargen du ser bilder av her, mørk blå, samt hvit og mørk grå, som vi kjenner fra de første ID.3 som allerede er i ferd med å bli et vanlig syn i trafikken.

Firehjusdrift

Ved sommertider – her er Volkswagen litt romslige med tidsangivelsene, kloke av erfaring – kommer de første bilene med firehjulsdrift til landet.

Topputgaven Max har omtrent de samme utstyrsspesifikasjonene som vi finner på lillebror ID.3, det vil si at det primært er panoramatak, head up-display og større 21-toms felger som skiller den fra den rimeligere versjonen.