<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BOM STILLE: </span>VW ID.3 har hatt problemer med 12-voltsbatteriet som lades ut.
BOM STILLE: VW ID.3 har hatt problemer med 12-voltsbatteriet som lades ut.

Programvarefeil gir tomt 12-voltsbatteri:

Dette er trikset som hindrer at VW ID.3 nekter å starte

Flere eiere av Volkswagens nye elbil har meldt om «død» bil som følge av utladet 12-voltsbatteri. Her er løsningen.

Publisert

En programvarefeil i VW ID.3 kan føre til at bilen nekter å starte. Feilen skal ikke utbedres før neste år, men ifølge nettstedet til det svenske magasinet Vi Bilägare finnes det en måte å unngå det irriterende problemet på.

I Norge er det nå allerede registrert over 4600 ID.3 siden lanseringen i september og den toppet registreringsstatistikken til OFV både i september og oktober.

Noen av kundene har opplevd diverse irriterende problemer med bilen knyttet til programvarefeil.

Uferdig

Det var kjent da bilen ble offisielt lansert i Norge at bilen ikke kom på markedet med 100 prosent ferdig programvare.

Blant feilene det meldes om på ID.3 er at bilen er «død» når eieren skal starte den om morgenen.

ID.3 er ikke den eneste nye elbilen som har hatt problemer med utladet 12-voltsbatteri, og det er også et kjent problem fra gammelt av i fossilbilenes verden.

I dette tilfellet dreier det seg, i det minste på noen biler, om en feil med programvaren.

Til vi Bilägare har den svenske importøren innrømmet at noen få eiere har opplevd dette og VW bekrefter at det kan ha med programvaren å gjøre.

— Kan unngås

Bilens tenning blir avslått når parkeringsbremsen er aktivert, føreren har tatt av seg sikkerhetsbeltet og bremsepedalen er urørt. Når tenningen er av skal så bilens kontrollenheter slutte å kommunisere med hverandre.

Til Vi Bilägere har informasjonsjefen i VW i Sverige opplyst at dersom man kommer borti start/stopp-knappen innen ti sekunder etter at tenningen ble slått av, er det mulig at kontrollenhetenes nedstengning blir avbrutt.

I så fall vil de fortsette å trekke strøm fra startbatteriet.

Dette er altså ifølge produsenten en programvarefeil, som skal bli fikset til neste år.

Slik omgår du problemet

Det man ifølge magasinet kan gjøre slik at man slipper å oppleve «død» bil om morgenen, er rett og slett følgende:

Påse at du, etter å ha tatt av sikkerhetsbeltet og aktivert parkeringsbremsen, unngår å trykke inn start/stopp-knappen eller bremsepedalen i løpet av de neste ti sekundene.

På den måten skal tenningen normalt forbli helt avslått og all elektronisk kommunikasjon mellom bilens systemer vil opphøre .

Det er selvsagt likevel ingen garanti for at dette fungerer i alle tilfeller. Uansett kan det derfor inntil videre være en lur forholdsregel å ha en ekstern batterilader i bakhånd – for sikkerhets skyld.

Powered by Labrador CMS