HUMMER UT AV SEKKEN: GMC Hummer EV er første elektriske modell fra GM-konsernet, med det største Ultium-batteriet.
Foto: GENERAL MOTORS
Hummer med krabbe:
Kommer Tesla i forkjøpet med elektrisk pickup
Den tidligere miljøverstingen har gjenoppstått som elbil. Med krabbe-logo!
General Motors annonserte tidligere i år en gedigen satsing på elbiler, med nyutviklet plattform og en helt egen, skalerbar batteriteknologi, lansert under navnet Ultium.
Det er med andre ord snakk om lanseringen av en helt ny generasjon elbiler, og en industriell satsing på et helt annet nivå enn Chevrolet Bolt (stort sett solgt i Norge som Opel Ampera-e).
Med den første ut av denne nye generasjonen elektriske kjøretøy, slår GM virkelig på stortromma, og lanserer denne svære pickup-en Hummer EV.
Og navnet er…: GMC Hummer EV
Først i mål altså, både før nysatsingen Rivian og ikke minst Tesla.
I motsetning til Tesla, som opererer med begrepet Cybertruck, kaller GM sin nye Hummer en supertruck.
Bildeserie – bla med pilene øverst på bildene:
Bilen produseres under merket GMC, som nettopp er spesialisert på trucks i personbilformat, altså store SUV-er og pickup-er. Og stor og tung er åpenbart denne bilen, som blir representanten for den kraftigste drivlinjen og det største energilageret den nye elbilsatsingen kan by på.
Maksimal samlet effekt fra de tre elektriske motorene er 1014 hestekrefter (1.000 bhp). Dreiemoment er foreløpig ikke oppgitt, men vi tviler ikke på at trekkraften er gedigen.
56 mil på en lading
I bunnen av bilen ligger Ultium-batteripakken i sin største utgave. Den består av 24 moduler plassert i to lag. Vi har ikke kapasiteten i kWt, men det oppgis at energilageret skal gi en rekkevidde på 560 kilometer «eller mer».
Som Porsche Taycan og den kommende Audi e-tron GT, er den utstyrt med et 800-voltssystem som muliggjør en ladeeffekt helt opp til 350 kilowatt fra en lynlader.
Ifølge GMC skal dette kunne gi 16 mil ekstra rekkevidde på bare ti minutter.
Kan kjøres diagonalt
Bilen kommer med uavhengig hjuloppheng med adaptive luftdempere. Disse gjør det mulig å variere høyden med opptil 16 centimeter.
Og - rosinen i pølsa for gadget-freaks: Bilen, i sine versjoner med firehjulsstyring, kan kjøres i «krabbe-modus» (ja, derav krabben i logoen!)
I praksis betyr det at frem- og bakhjulene kan dreies i samme retning, noe som altså gjør at bilen kan forflytte seg sideveis under kjøring, hvis det skulle være ønskelig.
Bilen er utstyrt med kameraer utvendig, til hjelp under terrengkjøring – særlig nyttig på steinete grunn. Disse kan gi 18 ulike visninger av omgivelsene rundt bilen og er utstyrt med spylere for å holde dem rene under kjøring.
Militær bakgrunn
Hummer var i utgangspunktet et militærkjøretøy, M998 Humvee. Men så fikk skuespiller og senere guvernør i California, Arnold Schwarzenegger, spesialbestilt en mer sivil utgave av bilen, kalt Hummer H1.
Dette skjedde i etterkant av den første USA-Irak-krigen i 1991, som hadde gjort Humvee-en berømt. Da økte interessen voldsomt, tross svimlende priser og ditto utslipp.
Det siste betød lite for noen år tilbake, og merket solgte som mest i 2006. Bare fire år senere bestemte eierne i GM at merket skulle legges ned.
Tanken på en elektrifisert versjon av monsterbilen ble av en vittig sjel sammenlignet med å ville produsere alkoholfri whisky.
Men her er den altså.
Dyreste først
Nye Hummer EV lanseres først i sin mest gedigne utgave, Edition 1, til priser fra i overkant av 112.000 dollar eller cirka 1.050.000 kroner etter dagens kurs. Til neste år kommer en noe rimeligere versjon med en prislapp på rundt 900.000 kroner.
De som venter på den rimeligste innstegsmodellen (rundt 750.000 kroner) må derimot smøre seg med tålmodighet frem til 2024.