<strong>LØFTERIKT:</strong> Arbeidet på Volvos nye laboratorium i Shanghai er allerede i gang.
LØFTERIKT: Arbeidet på Volvos nye laboratorium i Shanghai er allerede i gang.

Åpner nytt laboratorium:

Her skal Volvo utvikle sine egne elektriske motorer

Det er bare noen uker til Volvos første helelektriske modell setter sine hjul på norsk jord. I mellomtiden rigger svenskene seg til for at det skal bli langt flere.

Publisert

Volvo har nå åpnet et helt nytt laboratorium for elektriske motorer i Shanghai i Kina. Her skal de designe og utvikle elektriske motorer til kommende modeller.

Det nye laboratoriumet kommer i tillegg til den pågående utviklingen av elmotorer i Gøteborg og ny batteriteknologi i både Kina og Sverige.

Snarlig farvel

Volvo-ledelsen er ikke i tvil om at framtiden er batterielektrisk, og de kinesiskeide svenskene rigger seg nå til for å ta et snarlig farvel med den tradisjonelle forbrenningsmotoren.

Volvos egne ingeniører mobiliserer alt for å forbedre både energieffektiviteten og den totale ytelsen til elbilene, slik at de skal holde det premiumnivået Volvo ønsker å ligger på.

Men innen den tid kommer den elektriske debuten, XC40 Recharge.

Forbedre

– Gjennom intern design og utvikling kan vi finjustere elmotorene våre til stadig bedre nivåer. Ved kontinuerlig å forbedre det samlede ytelsesnivået når det gjelder energieffektivitet og komfort, skaper vi en elektrisk kjøreopplevelse som er unik for Volvo, sier Henrik Green, teknologisjefen i Volvo.

Ny plattform

Det nyåpnede laboratoriumet i Shanghai vil i første rekke jobbe med utviklingen av elmotorene til de helelektriske og ladbare hybrid-modellene som skal bygges på Volvos kommende plattform, kalt SPA 2 (Scalable Product Architecture 2).

<strong>PÅ VEI:</strong> Volvos første helelektriske modell, XC40 Recharge, kommer på norske veier innen utgangen av året.
PÅ VEI: Volvos første helelektriske modell, XC40 Recharge, kommer på norske veier innen utgangen av året.

Kinesiske søsken

Dagens Volvo-modeller i 90- og 60-serien bygges i dag på merkets første SPA-plattform.

Elbilen mange nå venter på, XC40 Recharge, er derimot bygd på den såkalte CMA-plattformen, som ble lansert med den fossile XC40 i 2017.

SammSe basis har også Polestar 2, samt en rekke kinesiske konsernsøsken fra Geely og Lynk & co.

Powered by Labrador CMS