NYE TIDER: Tenningsbryteren satt nede til venstre for midtdisplayet på «gamle» XC40-modeller. Nå er den borte.
Foto: VOLVO CARS
Første el-Volvo ruller i Norge:
Den nye Volvo-en mangler tenningsbryter
Hel-elektriske Volvo XC40 er tilsynelatende nesten identisk med ladehybriden som har rullet noen år. Med ett unntak – som understreker Volvos farvel til en av våre eldste bilvaner.
Som konsernslektningen Polestar 2 kommer Volvos første helelektriske bil uten tenningsbryter.
Når du tar i dørhåndtaket aktiveres bilen, du stiger inn, setter bilen i D for Drive – og kjører. Til du stanser, setter den i P – og går ut. Ingen nøkkel å vri om (husker du egentlig den gangen biler hadde nøkkel…?), ingen knapp å trykke på, bare et nytt steg i komfortabel retning for nøkkelfrie biler.
Det vil si: Fjernnøkkelen må stadig være med, og i standardutgave kommer den med de vanlige knappene for å låse bilen opp og igjen. Nøkkel helt uten knapp selges som tilleggsutstyr.
Forøvrig er XC40 P8 AWD Recharge en bil med kjente Volvo-attributter, og utseendemessig til forveksling lik tidligere utgaver av Volvos minste SUV: Elbilen har tett grill og diffuser, et Recharge-merke på bakluka og – som ladehybriden – «Recharge» inngravert på C-stolpen.
Innvendige og utvendige mål er identiske med tidligere modeller, med ett unntak: Bakkeklaringen er på 17,6 cm, mot 21 cm på de andre. Batteripakken er nemlig lagt under kupéen, og foruten klaringen har det også påvirket vekten. Elbilen veier 2188 kg, gode 400 kg mer enn modellen med forbrenningsmotor.
90 prosent
Drivlinjen er selvfølgelig det store spranget for denne XC40-utgaven.
– De ladbare bilene står nå for 90 prosent av salget vårt i Norge, sier Erik Trosby, kommunikasjonsansvarlig i Volvo Car Norway.
– Vi kom ikke først med elbiler, men jeg tror vi kommer godt. Elektrifiseringen er noe som i høyeste grad dominerer vårt salg, akkurat som det også dominerer utviklingen på fabrikken i Göteborg, sier Trosby.
Motor kommer tilbake med testkjøring og målinger straks Volvo har testbiler tilgjengelig.
Enn så lenge er det disse tallene som gjelder:
- WLTP-rekkevidde: 417 km.
- Høyspenningsbatteri med 78 kWt brutto (75 kWt netto).
- Kan lade på 150 kW-stolpe, med anslått ladetid på 40 minutter fra 0 til 80 prosent.
- Batteriet kommer med åtte års garanti (evt 160.000 km) på 80 prosent restkapasitet.
Bedre infotainment
Samtidig har Volvo tatt nye steg på infotainment-løsningen, med detaljer som bygger videre på løsningen i den nyeste ladehybriden.
For visningen i førerdisplayet bak rattet kan man velge mellom tre modus (Calm, Navi og Car Centric), med prioritering av henholdvis en minimalistisk visning, kartvisning og en visning av bilens prestasjoner og førerstøttesystemer.
Det store midtdisplayet har tilsynelatende samme design som før, med vekt på tilsynelatende:
Samarbeidet med Google og fullintegrasjonen av Google Automotive Services betyr en svært hurtig og oppdatert løsning, med et kjent brukergrensesnitt og stemmestyring. Blant nyhetene er et ladekart med anbefalte steder for å stoppe og lade (anbefalt lading ved ca. 20 prosent batterirest).
All programvareoppdatering skjer digitalt (såkalt OTA), som innebærer at du ikke trenger verkstedbesøk for installasjonen, men at den må godkjennes av deg før den aktiveres.
Bilen vil kunne forvarmes via en forbedret utgave av Volvo on Call-appen (som kommer i første kvartal 2021).
En for alle
Helelektriske XC40 kommer i én salgsversjon (R-Design), med åtte fargealternativer, alle unntatt de to svarte med svart kontrastfarge på taket.
Bilen koster 529.900 kroner, inkludert frakt og levering.
Semielektrisk hengerfeste (kapasitet 1500 kg) kan kjøpes for 9520 kroner. Bilen kan ha 75 kg taklast. Bagasjerommet er på 414 liter, mens den støv- og vanntette frunken under panseret er på 31 liter.
Volvo lover utsøkt kjørefølelse, med hjelp av det lave tyngdepunktet fra vekten av batteriet. Firehjulstrekkeren kommer med bredere hjul bak. Standardmodellen har femeikede hjul med dimensjonene 235/50R19 foran og 255/45R19 bak. 20-tommere med doble eiker kommer som tilvalg.
PS: Volvo kommer forøvrig med elbil nummer to på samme plattform (CMA) i 2021, før en helelektrisk XC90 etter planen skal lanseres på SPA2-plattformen i 2022. Geely har også annonsert en ny konsernplattform (SEA), som vil åpne muligheten for mindre Volvo-modeller enn de vi kjenner fra dagens portefølje.