TITT-TEI! Her ruller Ford Mustang Mach-e ned på norsk jord for testkjøring.Foto: VETLE GRANATH MAGELSSEN/FORD
Nå er Ford Mustang Mach-e i Norge:
Se hvem som er her!
Denne uken kom bilen mange nordmenn venter på endelig til Norge. Kundene må vente litt til, men nå testes Ford Mustang Mach-e for forholdene som gjelder her i landet.
Når Fords norske importør får sin nye helelektriske SUV, Mustang Mach-E, på et eksklusivt norgesbesøk, lar de ikke anledningen gå fra seg til å få litt PR og skape ny blest om bilen.
For det er liten tvil om at denne elektriske SUV-en er som skreddersydd for et norsk publikum.
De skal de neste to ukene spesielt testes omfattende på en rekke forskjellige typer offentlige ladenettverk, forteller importøren.
– Bilen er en preproduksjonsmodell som skal testes i store deler av Sør-Norge av et norsk team, forklarer Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.
– Målet er blant annet å gi de siste tilbakemeldingene før produksjonsstart, ikke minst med tanke på det norske ladenettverket og hvordan Mustang Mach-e lader på ulike ladenettverk.
Bilen som ankom Norge 24. august er en Mustang Mach-e, Long Range-variant med firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde på opptil 540 km, ifølge Ford.
Versjonen med drift på bare bakhjulene skal ifølge Ford få en rekkevidde på 600 km.
Bilen er utstyrt med den største batteripakken på 99 kWt. Ytelsene fra drivlinjen oppgis til 337 hestekrefter og et dreiemoment på rause 565 newtonmeter.
Annonse
Norge som testområde
Deretter skal alle type innspill og testdata overleveres de som nå står for de siste justeringene av den helelektriske SUV-en.
– Norge er det landet i verden som har mest erfaring med elbiler. Vi har også krevende og skiftende vær- og føreforhold , sier Per Gunnar Berg.
– Det har gjort at Ford internasjonalt i hele prosessen med utviklingen av nye Mustang Mach-e har etterspurt og fått råd av oss. Det er også bakgrunnen for at bilen er i Norge nå.
Mustang Mach-e er tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser: 75 kWt og 99 kWt, som testbilen.
Flere varianter
Begge kan fås med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift - sistnevnte drevet av to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front og bakaksel.
Den har tre unike kjøremodus: stille, aktiv og «utemmet». Kjøredynamikken og bilens understell er ifølge Ford fintilpasset den ønskede kjørestilen.
Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter utseende avhengig av hvilken kjøremodus føreren velger.