Produksjonen av ID.4 har allerede startet på Volkswagens elbil-dedikerte fabrikk i Zwickau, noen mil unna Dresden.
Men selve lanseringen er skjøvet noen uker frem i tid – av to grunner:
Volkswagen har ikke villet forstyrre ID.3-lanseringen som er ekstremt viktig for selskapet. ID.3 er VWs reelle elbil-debut og den skal erstatte Golf, merkets parademodell de siste årene. En ID.3-flopp vil være en katastrofe for konsernet.
Samtidig kommer Skoda 1. september med sin Enyaq, en bil som for alle praktiske formål er nesten identisk med ID.4. Det ville fullstendig ta glansen fra Skoda-lanseringen hvis storebror Volkswagen dro av duken samtidig.
Inntil det aller siste har likevel representanter høyt i oppe i det norske VW-systemet vært oppriktig usikre på hvilken modell som kom først.
Det ble altså ikke ID.4.
Slapp nyheten
Derimot slapp Volkswagen torsdag nyheten om at serieproduksjonen er i gang ved det gedigne Zwickau-anlegget.
Detaljene om bilen kommer først ved lansering, men mye av det viktigste rundt ID.4 er kjent allerede gjennom nyhetene Skoda har sluppet om sin Enyaq.
Også ID.4 kommer først i en versjon som kun har bakhjulstrekk, og det kan gå både vinter og vår før firehjulstrekkeren kommer til levering.
Annonse
Dyrere VW
Modellene vil ligge nær hverandre i pris, men anta at ID.4 starter 20-30.000 kroner over Skodas rimeligste variant.
Volkswagen-konsernet har utviklet tre batteripakker til MEB-plattformen, som de fleste av deres elbiler skal bygges på.
Enyaq kommer med batteripakker på 55 (netto 52), 62 (netto 58) og 82 (netto 77) kWt, alle skal kunne lades opp til 125 kW.
Innstegsmodellen får 340 km rekkevidde, mens de to variantene med firehjulstrekk begge får 82 kWt batteri og 460 km rekkevidde. En variant med den største batteripakken og bakhjulstrekk skal få nær 500 km rekkevidde.
ID.4 vil høyst sannsynlig ha nesten identiske spesifikasjoner.