Statens vegvesen avlyser Rogfast-kontrakt:
Fikk pristilbud én milliard over anslaget
Statens vegvesen avlyser konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.
DETTE ER SAKEN: Rogfast skal ha en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel, som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Kvitsøy-kontrakten omfatter en tredel av denne.
Les også: Klarer rekordtunnelen den lille sjokoladepapirtesten?
I juli ble det klart at Vegvesenet bare hadde én kvalifisert tilbyder etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten. Den tilbudte prisen lå på omtrent 1 milliard kroner over anslaget.
– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier veidirektør Bjørne Grimsrud i en pressemelding.
Han sier til VG at han ikke vil spekulere i om hele Rogfast-prosjektet nå står i fare, men han håper på en rask avklaring.
Kvitsøy-kontrakten er et prosjekt med store tekniske utfordringer, ifølge Vegvesenet.
Les også: Gjett hvorfor tunnel-alarnen gikk 48 ganger
(©NTB)