STORE LØFT: En fergefri E39 krever løsninger som blant annet flerspenns hengebruer, som er så lange at de midt på må festes til sjøbunnen flere hundre meter nede. Denne animasjonen viser en bru over Sulafjorden. Foto: Statens Vegvesen

Høyre og Frp vraker Venstres forslag:

Splittet regjering om ferjefri E39

Venstres vil vrake ferjefri E39 til fordel for klimateknologi, men møter motbør i egen regjering. – Uaktuelt å bruke veipenger på klimatiltak, svarer Frp.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Stortinget har vedtatt et langsiktig mål om å bygge ut ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

– Vi kan ikke bare tenke på ferjer som marked for en ny teknologi. Det er også en flaksehals for næringen og innbyggerne våre, sier Helge Orten, Høyres transportpolitiske talsmann og leder av transportkomiteen på Stortinget, til VG.

Han reagerer på utspillet til statssekretær i Klima- og miljødepartementet Atle Hamar (V), som torsdag uttalte til VG at det er på tide å vrake gigantprosjektene for ferjefri E39 lang vestlandskysten. Han mener ferjestrekningene heller bør brukes aktivt for å fortsette dagens utvikling av nullutslippsfartøy.

Les også: Her kan du sjekke fremdriften på E39-prosjektet

Får støtte

Hamar får støtte fra SV, som mener veiprosjektet er utdatert.

Orten sier ferjefri E39 er vedtatt, og at den politikken ligger fast.

– Det er uaktuelt å bruke veipenger på klimatiltak. Det er mange private aktører som jobber godt for å utvikle god teknologi allerede. Det er ikke statens primære oppgaver, sier stortingsrepresentant Morten Stordalen (Frp) til VG.

Ifølge Stordalen vil den nye motorveien være bedre for miljø og klima på sikt fordi kortere strekninger og flerfelts motorveier fører til at trafikken flyter bedre.

Les også: Sabler ned regnestykkene bak E39

(©NTB)