STOPP: Slik er det tenkt at strekningen vestover fra Lysaker og Strand skal se ut, men akkurat nå er E18 Vestkorridoren i fare. Foto: Statens Vegvesen
STOPP: Slik er det tenkt at strekningen vestover fra Lysaker og Strand skal se ut, men akkurat nå er E18 Vestkorridoren i fare. Foto: Statens Vegvesen

Oslopakke-konflikten ruller videre:

Brudd i E18-forhandlingene? Neida!

Forhandlingene om den nye E18 fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum, en del av Oslopakke 3, har igjen brutt sammen, lød beskjeden tirsdag ettermiddag. Men en halvtime senere kom kontrameldingen: Nytt møte er avtalt om tre uker.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vestkorridoren på E18 er Oslo-regionens største veiprosjekt de kommende årene. Veistrekningen inngår som en viktig del av Oslopakke 3.

Forhandlingene gikk igjen i vranglås tirsdag ettermiddag, skriver Budstikka. Det var det sjette forsøket siden april på å bli enige om en ny, revidert Oslopakke 3-avtale.

– Vi har avtalt et nytt møte 16. juni, sier Anette Solli, gruppeleder for Høyre i Viken, til NTB. Hun understreker at hun ikke har noen forhåpninger om at partene blir enige da heller.

– Sånn som det ser ut nå, er MDG og byrådet fast bestemt på å få utbyggingen av E18 ut av avtalen. Det er ikke vi med på, sier Solli.

Grønt lys, rødt lys

Oslo og Viken har forhandlet om pakken siden januar. Nye takster og hvilke prosjekter som skal prioriteres når, har vært sentrale punkter.

Forhandlingene har også handlet om hvorvidt man skal godta regjeringens bomringavale.

Daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ga grønt lys for utbyggingen av E18-strekningen på drøyt fire kilometer, men i april brøt hans etterfølger Knut Arild Hareide (KrF) forhandlingene fra statens side fordi Oslo og Viken ikke greide å bli enige om regjeringens opplegg.

Les også: Skal rive vestkantvillaer for 2,2 milliarder

(©NTB)