Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.
Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.
Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken
Bortsett fra noen farger og små designdetaljer, deler e-up! alt med SeatMii og Skoda Citigo. Også evnen til å vokse seg litt større utenfor bytrafikken.
Modellnavn: VW e-up!
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 251 km.
Dekkdimensjon testmodell: 165/65R15.
Rekkeviddetesten:
e-up! gikk 289 km innen den stanset helt. Det er over 3 mil lenger enn den oppgitte WLTP-verdien og over 6 mil bedre enn i vinterens rekkeviddetest.
Ved 42 km gjenværende kilometer, begynte ladelampen å lyse. Ved 28 gjenstående km gikk «ECO»-funksjonen på, man kunne ikke lenger velge normalmodus.
Det kom melding om at komfort og kjøreytelse var begrenset, samtidig som bilen mistet fart og akselerasjon.
Senere kom ny melding om at batteriet var nesten tomt og at kjøreytelsene var begrenset. Ved 12 gjenstående km gikk bilen i «skilpaddemodus».
Reell rekkevidde: 279 km.
Gjennomsnittsfart: 52 km/t.
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Annonse
Ladetesten:
Da vi koblet til ladestolpen, var det 5 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok umiddelbart 36 kW, og lå på 36-37 kW i nærmere 14 minutter.
Deretter falt ladekurven sakte og jevnt nedover, ned til 8 kW ved oppnådde 80 prosent batterikapasitet. Da hadde vi akkurat passert en time ved ladestasjonen. Kurven er nærmest identisk med de to øvrige av trillingene.
Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 163 kilometer rekkevidde.
- En kommentar er at oppgitt dekkdimensjon er feil da denne bilen står på 14" med dimensjonen 165/70 R 14. Oppgitt WLTP rekkevidde på aktuell testbil er ikke 251, men 257 km (251 er for biler med 16"-felger).
- Resultatet stemmer godt også med våre egne erfaringer med e-up! med hensyn på at den leverer bra rekkevidde i forhold til oppgitt WLTP, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef, Volkswagen e-up!
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (e-up! var ikke en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.