SORRY: GM-sjef Mary Barra (t.h.) med spesialrådgiver Ivanka Trump (t.v.) og viseminister i Handelsdepartementet, Karen Dunn Kelley.
SORRY: GM-sjef Mary Barra (t.h.) med spesialrådgiver Ivanka Trump (t.v.) og viseminister i Handelsdepartementet, Karen Dunn Kelley.

Ja til nye utslippskrav:

Nå vender bilgiganten ryggen til Trump

General Motors har varslet at selskapet ikke lenger støtter Donald Trumps miljøpolitikk, men heller vil følge påtroppende president Joe Bidens utslippsmål.

Publisert

Det skriver avisen New York Times.

Trump-administrasjonen vedtok å lempe kraftig på de utslippsbegrensingene som ble vedtatt under forgjengeren Barack Obama, noe som skapte en voldsom juridisk konfrontasjon mellom delstatsmyndighetene i California og de føderale myndighetene i Washington D.C.

Staten California jublet for Obamas vedtak om at biler skal bygges for maksforbruk på 0,42 liter pr mil, mens Trump ville heve dette til 0,63.

Samtidig førte beslutningen til at amerikanske bilprodusenter ble splittet på midten – mellom selskapene som støttet Trump, blant annet General Motors, Toyota og Fiat Chrysler, og de andre som mente Obamas politikk var den riktige, deriblant Ford, Volkswagen, BMW og Honda.

Men nå har altså GM-sjef Mary Barra snudd.

Ta eierskap

– Biden har sagt han tror USA kan ta eierskapet til det 21. århundres bilmarked ved å skifte til elektriske biler. Vi i General Motors kunne ikke vært mer enig, skrev Barra i et brev til flere av USAs største miljøorganisasjoner nylig – og la til at GM umiddelbart ville støtte California i den juridiske konflikten med de føderale myndighetene.

Hun oppfordret Toyota og FCA til å følge etter, men selskapene har foreløpig ikke kommentert utspillet.

The New York Times kaller GMs beslutning en ydmykelse av den sittende presidenten.

Det er omlag 10,3 millioner mennesker som arbeider i den amerikanske bilindustrien, og Barras piruett tolkes som et signal om at stadig viktigere deler av amerikansk næringsliv nå vender Trump ryggen.

Powered by Labrador CMS