FÅR STØTTE: President Trump har nå fått bilprodusentene Toyota, GM og Fiat Chrysler med på laget i kampen mot klimapolitikken til myndighetene i California. Foto: Kevin Holt, AP

Splittelse i amerikansk bilindustri:

Toyota og GM velger Trumps side i klimakamp

Amerikansk bilindustri splittes på midten, etter at General Motors, Toyota og Fiat Chrysler har valgt å støtte president Donald Trump i kampen om hvilke utslippsstandarder som skal gjelde.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Delstaten California og de føderale myndighetene står steilt mot hverandre i spørsmålet om hvor store CO2-utslipp biler kan få ha.

Trump-administrasjonen har foreslått å lempe kraftig på de utslippsbegrensingene som ble vedtatt under president Obama, noe som skapte en voldsom konfrontasjon mellom delstatsmyndighetene i California og de føderale myndighetene i Washington D.C.

I klimaherjede California har man ønsket Obamas innstramninger velkommen, og nesten to dusin andre delstater har støttet de skjerpede miljøkravene.

Men i fjor varslet Trump-administrasjonen at de vil reversere denne politikken og tillate vesentlig høyere forbrukstall.

California mener på sin side at de selv har rett til definere miljøkravene i egen delstat, og har varslet at de vil ta saken til topps i rettssystemet for å få avklart hvem som skal definere utslippsgrensene.

Les også: Dette er elbilene vi gleder oss mest til i 2020

Ønsketenkning

Senere har en samlet bilindustri også støttet Californias argumentasjon, riktignok først og fremst fordi det ville være ekstremt kostnadskrevende å levere biler med to sett utslippsnivåer i ett felles marked.

Men nå er den felles fronten i bilindustrien i ferd med å sprekke opp, skriver avisa The New York Times.

De tre storprodusentene GM, Toyota og FCA har gjennom interesseorganisasjonen GlobalAutomakers varslet at den nå støtter Trump-administrasjonen i dette spørsmålet.

– Bilindustrien har tradisjonelt ment at spørsmål om utslippsgrenser er opp til de sentrale myndighetene å avgjøre, men vi håper å komme fram til noe alle parter kan enes om, sier John Bozzella, direktør for GlobalAutomakers.

Mye tyder på at det er ren ønsketenkning.

Honda, BMW, Ford og Volkswagen er blant selskapene som tydelig har tatt Californias side i konflikten, og en talsmann for Honda avfeide denne uka enhver støtte til utspillet fra GlobalAutomakers.

Les også: Nye dekk? Her er vår store test av de beste vinterdekkene

0,43 eller 0,63

Også i California og blant den politiske opposisjonen er reaksjonene på sidebyttet kraftige.

– Å si at jeg er skuffet vil være en underdrivelse, særlig når jeg tenker på alle de gangene disse selskapene har sagt til meg personlig hvor sterkt de ønsker én felles standard, sier senator Tom Carper, demokrat fra Delaware, som leder miljøkomitéen i Senatet.

– Men jeg tror heller ikke dette er en beslutning som er til det beste for disse tre selskapene på lang sikt, snarere tvertimot, sier Carper.

Mary D. Nichols som leder nemda som fastsetter Californias utslippsgrenser, kritiserte interesseorganisasjonen og de tre selskapene «for å gjemme seg i skjørtene på Trump-administrasjonen i dens angrep på folkehelsa».

De tre bilprodusentene har ikke villet kommentere saken.

Obama-administrasjonen innførte et krav om å bygge biler med et gjennomsnitt forbruk 54,5 miles per gallon (tilsvarende 0,43 liter på mila) fra 2025, noe som ville redusere bilenes livsløp-utslipp med seks milliarder tonn CO2. Trump vil ha grensen på 0,63 liter per mil.