INGEN TING SOM FØR: Volvo-sjef Øystein Herland venter omfattende endringer for hele bilbransjen i 2018. Foto: Rune Korsvoll

Fire bil-trender i 2018:

«2018 blir året med jordskjelv i bilbransjen»

«2018 blir året med jordskjelv i bilbransjen». Det sier sjefen for Volvo i Norge, Øystein Herland, en av lederne med lengst erfaring i bransjen. Han tror på store forandringer for hvordan vi eier bil, måten biler selges på og hvilke biler vi kommer til å kjøpe.

Publisert Sist oppdatert

Når han spår jordskjelv tenker Volvo-sjefen mye på at stadig flere bruker nettet til å orientere seg om hvilke biler de skal kjøpe. De hopper bukk over det tradisjonelle forhandler-apparatet.

I tillegg velger mange å leie bil, i stedet for å eie.

Nye aktører med store leasingselskaper kommer på banen. Overgangen fra tradisjonelle bensin- og dieselbiler har gått svært raskt og kommer ikke til å stoppe her.

Motor.no har sett nærmere på hvilke trender som vil sette sitt preg på bilåret 2018:

ELBIL

Salget av elektriske biler kommer til å øke ytterligere. I dag har elbilene en markedsandel på rundt 20 prosent. I løpet av 2018 kommer flere nye, spennende elbiler med lang rekkevidde og rimelig pris på markedet. Hyundai Kona, Nissan Leaf, Tesla Model 3 og Kia Rio er bare noen. I tillegg kommer Jaguar i-Pace og Audi e-Tron som tar kampen direkte med de dyrere Tesla-modellene.

Selv om politikerne nå snakker om en forsiktig avgiftslegging av elektriske biler,  vil de fortsatt være rimelige sammenliknet med biler med bensin- eller dieselmotor.

Les også: Motor tester fire elbiler

SMÅ SUV-er

Salget av SUV-er øker kraftig både i Norge og Europa. Enkel innstigning, høy og oversiktlig sitteposisjon, høy bakkeklaring som klarer et kraftig snøfall eller dårlig hyttevei, er en oppskrift mange synes er spennende. I løpet av 2018 vil kompakte og rimelige SUV-er markeder seg enda kraftigere.

Noen av de mest spennende nyhetene er BMW X2, Seat Arona, Volvo XC40, VW T-Roc og T-Cross. I tillegg kommer flere av disse SUV-ene som rene elektriske biler eller ladbare hybrider. Det betyr dobbelt interesse.

Les også: Motors test av fire luksus-SUV-er

LEIE FRAMFOR Å EIE

Færre kommer til å kjøpe sin egen bil i 2018. Flere ønsker å leie. Usikkerheten rundt hva som skjer i bilmarkedet, kombinert med ønsket om å ha full kontroll over utgiftene til bil de neste tre-fire årene, har satt fart i denne utviklingen.

I 2017 var rundt 20 prosent av alle nybilregistreringer privatleasing. Dette kommer til å øke i 2018.

I tillegg kommer Volvo som første bilmerke med muligheten for å tegne et abonnement på nye XC40. Du betaler en fast sum på rundt 6500 kroner i måneden, som dekker alt unntatt drivstoff. Etter to år kan du bytte til en ny Volvo uten ekstra kostnader. Akkurat som du nå kan gjøre på mobiltelefoner.

DIESELFALL

Salget av dieselbiler stupte i 2017. De siste månedene var markedsandelen bare i overkant av 20 prosent. For ikke mange år siden var den rundt 75 prosent.

Selv om flere i bilbransjen spår at bensin- og dieselbiler vil kunne få en liten rennesanse i 2018 på grunn av muligheten for økte avgifter på disse bilene ved neste årsskifte, er det lite som tyder på at salget av dieselbiler blir friskmeldt.

Tvert imot tror vi politikernes snakk om kjøreforbud og høyere bompenger, som igjen har medført høyt verditap, vil bidra til at enda færre tar sjansen på å kjøpe diesel.