Heleelektrisk liten SUV med rekkevidde på 484 km i følge WLTP-normen.
Pris fra 344.000 til 390.000.
De tre testbilene var ordinære serieproduserte modeller, hentet fra fabrikken og kontrollert av Dekra - verdens tredje største kontrollorgan for kjøretøy - før de ble sendt ut i testløypa.
Og løypa var naturligvis ikke av en slik karakter du finner i for eksempel rekkeviddetesten til NAF og Motor.
Der har Kona gått 568 kilometer under optimale forhold sommerstid, og 400 kilometer under mer vinterlige temperaturer i januar.
Begge ganger med dekkene som gir en offisielle rekkevidde på 449 kilometer.
Denne er nå oppgradert til 484 kilometer med nye dekk fra Michelin.
Simulere bykjøring
Testen foregikk på lukket område på racingbanen Lausitzring, som driftes av Dekra.
Og meningen var å simulere bykjøring, inkludert 30-soner, trafikk, og stopp ved kryss.
Gjennomsnittshastigheten på de tre bilene varierte fra 29 til 31 km/t.
Bilene kjørte med forskjellige sjåfører, og det ble foretatt 36 sjåførbytter på de tre bilene.
Alle assistansesystemer hadde også innstilling fra fabrikk.
Men bilene ble kjørt uten multimediafunksjoner og klimaanlegg aktivert. Utetemperaturen lå i snitt på 29 grader.
De tre lagene som kjørte mot hverandre besto av journalister fra Auto Bild, teknikere fra Hyundai Motor Deutschland, og et lag med representanter fra Hyundais PR- og produktavdeling.
Først på ettermiddagen tredje testdag kom første varsel om lav batteristatus. Med under 8 prosent igjen på batteriet oppfordret bilenes kjørekomputere til lading.
Kjent mønster
Ved tre prosent gikk bilene i skilpaddemodus. Likevel kjørte samtlige av testbilene ytterligere 20 kilometer før de stanset.
Det er et mønster vi kjenner igjen fra rekkeviddetestene her hjemme.
Bilene gikk henholdsvis 1.018,7 kilometer, 1.024,1 kilometer og 1.026,0 kilometer, som igjen ga et forbruk på henholdsvis 6,28, 6,25 og 6,24 kWt/100km.