En av fem legger ikke om:
Vinterdekk på sommerføre? Livsfarlig!
Som vår dekktest avslører: Et piggfritt vinterdekk bremser elendig på tørt føre sammenliknet med et sommerdekk. Styr unna denne risikoen.
Har du fått med deg den store sommerdekktesten?
Det er verdt å merke seg at det testede vinterdekket i årets sommerdekktest, er et såkalt europeisk friksjonsdekk. Dette dekket er utviklet for barmark, mer enn snø og is.
Det har med andre ord vesentlig bedre egenskaper på sommerføre enn et piggfritt vinterdekk av nordisk type.
Likevel ender det testede dekket 10 meter bak det dårligste sommerdekket i bremsetesten fra 80 km/t.
Les også: Her er et knippe budsjettdekk i test
Trosser advarsler
Både NAF og en rekke ulike dekkprodusenter har også tidligere gjort tester som viser hvordan bremselengden øker.
En bil med vinterdekk på sommerføre holder fort en hastighet på nærmere 50 km/t der en tilsvarende bil på sommerdekk har stanset helt opp.
Men til tross for ekspertenes advarsler, fortsette mange nordmenn å kjøre rundt på piggfrie vinterdekk når vinteren er over.
På tampen av sommersesongen i fjor gjorde Dekkimportørenes forening målinger gjort flere steder i landet. De viste at nesten hver tredje bilist i Bergen hadde kjørt på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. I Trondheim hadde 13,5 prosent vinterdekk. I Haugesund hadde 17 prosent vinterdekk. De siste tre foregående årene er det også gjort tellinger i Oslo og omegn. Prosentandelen har variert fra 18,5 til 25.
Les også: Slik tester vi sommerdekkene
– Det er overhodet ingen grunn til å tro at dette tallet er blitt lavere, sier Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes forening.
Han har sluttet å la seg sjokkere over antallet bileiere som dropper hjulskiftet og skviser ut de siste restene av vinterdekkene.
– Forbrukerne kan ikke noe om trafikksikkerhet og dekk. Mange ser bare på dekk som noe rundt og svart, fastslår han.
Torleiv Haukenes, produktsjef hos dekkforhandleren Dekkmann, bruker kraftige ord når han skal beskrive risikoen:
– Det er farligere å kjøre med vinterdekk om sommeren enn med sommerdekk om vinteren.
Underforstått – kjører du med sommerdekk om vinteren, så kjenner du bedre til konsekvensene og tar enkelte forholdsregler. Den samme bevisstheten har du ikke i motsatt tilfelle. Da kjører du på samme måte fordi dekket oppfører seg likt – helt til en kritisk situasjon oppstår. Da kan forskjellen være fatal.
Les også: Ford med Mustang-inspirert el-SUV
Ikke forbudt
– Det er lov å kjøre med vinterdekk om sommeren, men ikke motsatt. Derfor er det mange som ikke bruker ressurser på å skifte til sommerdekk, men heller bruker opp siste rest av vinterdekket, fordi de ser på dekk som en høy kapitalkostnad, sier Ludvigsen.
Altså, fra vondt til verre.
De piggfrie vinterdekkene er allerede ganske dårlige når de brukes om sommeren, nettopp fordi eieren ønsker å få det siste ut av dekket.
Men selv om det ikke er noe forbud mot å kjøre med vinterdekk på sommerstid, så er det ikke fritt fram. Sjefen for utrykningspolitiet (UP), Runar Karlsen, påpeker at dagens lovverk stiller tydelige krav til bilførerne:
– Vi har en regel om at man skal være skodd for forholdene, uansett føreforhold. Man har med andre ord en plikt til å overholde dette, og man får en reaksjon hvis det ikke skjer, fastslår han.
Les også: Tør du virkelig å kjøre på billige dekk?
Havner i grøfta
Økonomisk er det heller ingen fordel å kjøre på vinterdekkene en sesong til.
– Man sparer riktignok en omlegging, men taper mer enn en man sparer fordi dekkene ødelegges. Å kjøre vinterdekk om sommeren er veldig dyrt. De slites utrolig mye raskere. I tillegg ødelegges dekkets vinteregenskaper. Seipingene i dekket er til for å få grep på snø og is. Når dekket blir varmt nok «limes» seipingene sammen, sier Morten Fransrud, Fagsjef NAF Trafikktrening.
Han ser egentlig bare en galgenhumoristisk fordel med denne ukulturen:
– Det blir nok å gjøre for bilbergerne våre. De må jo dra disse folka ut av grøfta ganske ofte.